„Problemele de educaţie ale unui popor se pun din nou cu fiecare generaţie, care trebuie educată pentru a face mai departe pasul pe care-l cere neiertătoarea vreme.” – Nicolae Iorga
Urmărind fundamentarea colaborării între şcoli, între instituţiile de învăţământ şi diverse organizaţii ce promovează valori naţionale, conducerea Liceului „Korosi Csoma Sandor” din Covasna a încheiat un proiect cultural – educativ cu Asociaţia „Ţara Iancului – iubirea mea”, din Deva, judeţul Hunedoara.
Profesoara Claudia Vlad s-a ocupat de implementarea cu succes a proiectului, în cadrul liceului, urmărind să ofere elevilor, dar şi cadrelor didactice, posibilitatea de a-şi exprima opiniile în legătură cu şcoala românească din Ardeal şi ziditorii ei, cu evenimentele din existenţa multiseculară a neamului românesc, de a evoca eroi şi martiri, luptători pentru păstrarea neamului, a limbii şi credinţei străbune, pentru dezrobire socială şi naţională. Sprijinul financiar în vederea punerii în practică a acestui proiect a venit din partea Parohiei Creştin –Ortodoxe, din Covasna – prin preotul Ovidiu Măciucă şi a Asociaţiei „Pro Csoma Sandor”. Astfel, un grup de 14 elevi, din clasele a V-a şi a IX-a, organizaţi în Detaşamentul nr. 17, „Tricolorul Românesc”, au fost ridicaţi la rangul de „Crăişori”, pe Câmpia Libertăţii de la Blaj. Solemnitatea momentului a fost dată nu doar de cadrul festiv în care s-au desfăşurat evenimentele – purtarea costumelor populare, intonarea imnului, oficierea unei slujbe religioase – ci mai ales de depunerea jurământului şi înmânarea drapelului crăişorilor. Preşedintele fondator al Asociaţiei „Ţara Iancului – iubirea mea”, Mărginean Ioan Paul, a ţinut să precizeze: „se împlinesc 5 ani de la înfiinţarea Asociaţiei „Ţara Iancului – iubirea mea” şi a Clubului de elevi-voluntari „Crăişorii”, apărute într-un moment în care se simţea nevoia unei revigorări a simţului şi manifestărilor cultural-patriotice. În această perioadă, cu sprijinul membrilor asociaţiei, a celor peste 300 de elevi voluntari, „Crăişori”, a îndrumătorilor lor, a colaboratorilor am căutat ca prin cele cinci ediţii ale Festivalului cultural-patriotic „Ţara Crăişorilor”, simpozioane, aniversări, serbări şi comemorări să întreţinem în sufletele şi conştiinţele participanţilor flacăra dragostei de ţară şi naţiune, a cunoaşterii şi cinstirii înaintaşilor, a transmiterii ştafetei luptei pentru demnitate şi dreptate preluată de la înaintaşii noştri.”
Scopul principal al Asociaţiei „Ţara Iancului – iubirea mea” este de a îndeplini interesul general al drepturilor omului şi constă în activităţi educativ-patriotice, cultural-artistice, turistice şi umanitare, legate în special de tradiţiile, trecutul, prezentul şi viitorul locuitorilor săi, să iniţieze acţiuni pentru comemorarea şi aniversarea unor înaintaşi sau evenimente, să îndemne prin toată activitatea sa la respect pentru valorile naţionale şi pentru eroi, să promoveze păstrarea şi dezvoltarea patrimoniului cultural, arheologic, istoric, social şi natural, a obiceiurilor caracteristice poporului român. De asemenea Asociaţia organizează manifestări culturale, olimpiade, jocuri şi concursuri, tabere de creaţie, de instruire şi de alte categorii pentru promovarea tradiţiilor şi meşteşugurilor locale, a folclorului, a creaţiei originale cultural-artistice.
Preşedintele fondator al Asociaţiei „Ţara Iancului – iubirea mea”, Mărginean Ioan Paul, gazda Festivalului de pe Câmpia Libertăţii, de la Blaj, ne-a declarat: „Prin derularea acestui proiect educaţional ne-am propus să tragem un semnal de alarmă referitor la cultivarea sentimentelor de respect şi dragoste faţă de patrimoniul spiritual şi material al patriei noastre, la reevaluarea valorilor. Obiectivul principal al acestui proiect interjudeţean este, aşadar, cultivarea sentimentelor de respect şi de dragoste faţă de patrimoniul spiritual şi material al ţării noastre, prin promovarea valorilor naţionale în cadrul unor activităţi cultural-artistice. Exemplar este felul în care elevii s-au implicat, înţelegând că prin acest proiect se doreşte păstrarea nealterată a identităţii naţionale, realizarea unei puternice şi relevante campanii a valorii, în urma căreia să descopere, să prețuiască tradiţiile şi obiceiurile specifice din diferite zone ale ţării.”
Prezentând impactul acestui proiect asupra mediului educaţional din Liceul „Korosi Csoma Sandor”, profesoara Claudia Vlad consideră că: „parteneriatele, în general, au un conţinut transdisciplinar, deoarece prin realizarea proiectului se ating obiectivele de referinţă ale mai multor arii curriculare. Activităţile propuse sunt extinse spre alte zone din afara şcolii, astfel copiii au ocazia să se apropie de realitatea cotidiană, să îşi formeze deprinderi de muncă în echipă, fiecare copil fiind format să accepte părerile altora. Parteneriatele trezesc interesul pentru cercetare, dezvoltă spiritul de colaborare şi întrajutorare, sporesc încrederea în forţele proprii, creează cadrul propice pentru a colabora, a compara, a învăţa de la ceilalţi a-şi exprima părerile, gândurile, bucuriile, speranţele. Proiectele se pot îmbogăţi sau simplifica în funcţie de mai mulţi factori, dar cel mai important cred că este preocuparea şi deschiderea spre nou, spre schimbare. A nu profita de aportul formativ-educativ al activităţilor în parteneriat, înseamnă a refuza dreptul copiilor de a învăţa să comunice deschis, înseamnă a-i lipsi de capacitatea de a fi toleranţi, însuşire necesară în societatea noastră.”
Dana Şerban