În această perioadă, de la Mărţişor şi până la Sf. Mucenici, timp de nouă zile tradiţia românească  spune că Baba Dochia îşi leapădă rând pe rând cele nouă cojoace cu care a plecat înveşmân­tată la munte, în funcţie de capriciile vremii. Care, iată, nici anul acesta nu se dezminte, având parte de soare, zile senine, dar se pare că şi de ploi spre finalul intervalului.

De aceea, în popor se zice că trebuie să ne alegem o “babă” în funcţie de anumite parti­cu­larităţi, preferinţe şi zodia fiecăruia, ur­mând ca să avem parte tot anul de o stare de spirit potrivită cu  felul în care se va prezen­ta clima în data respectivă.

Adică, vom fi mai mult veseli, senini ori, dimpotrivă, cam posomorâţi.

Personaj fabulos

Dar să vedem cine se ascunde sub apela­tivul de Baba Dochia? Există diferite versi­uni legate de sorgintea şi existenţa sa, des­pre care ne-a desluşit anumite taine prof. Dochiţa Măciucă, din Voineşti (ce are un prenume… semnificativ legat de temă), vorbindu-ne despre semnificaţia persona­jului mitic.

Anumite legende ar proveni chiar de pe vremea dacilor, femeia în etate, aprigă şi încăpăţânată aparând drept o zeitate agrară, ce vestea sosirea primăverii imprevizibile. De asemenea, despre mitul Dochiei am aflat că numele i-ar proveni din calendarul bi­zantin, care pe 1 martie celebra Sfânta Martiră Evdokia.

Cert este că până în zilele noastre s-a păstrat obiceiul de a evoca la începutul lunii  martie – când se oferă mărţişoare – şi per­so­najul Dochiei, cea care ne îndeamnă să ne alegem aşa-zisele… „babe”.

Cum facem alegerea „babelor”?

Tineretul a auzit, fără doar şi poate, vor­bindu-se despre acest obicei, dar ches­ti­onând zilele trecute câţiva adolescenţi din Sf. Gheorghe, am constatat dezamăgit că nu prea au putut preciza exact despre ce anume este vorba. Cu o excepţie.

– Este ceva legat de o tradiţie populară, mi-a spus eleva Mariana Dima, de 16 ani. Părinţii mei au acest obicei de a-şi alege simbolic câte o „babă”, pentru a vedea cum va fi în lunile următoare vremea.

– Bravo.  Într-adevăr, cam aşa stau lu­crurile.

Mai multe detalii ne-a oferit o păstrătoare a datinei din strămoşi, mătuşa Lenuţa Luca, din comuna Dobârlău, care ştie o mulţime de asemenea obiceiuri. Dânsa ne-a povestit  că numai între 1 şi 9 martie trebuie să se opteze pentru o zi anume, ce poate fi noro­coasă sau ba, după cum îi este hărăzit fie­căruia.

Cutumele din lumnea satului românesc sunt pitoreşti, multe referindu-se la pre­dic­ţiile meteo. Aşa  stau lucrurile cu vestitul „calendar al foilor de ceapă” de la Cumpăna anilor.

Ei bine, tot cam aşa se prezintă situaţia dacă restrângem acum aria presupunerilor la numai nouă zile, deci după cum va fi vremea în ziua aleasă, aşa va fi şi norocul persoanei respective în acel an.

Mai în glumă, mai în serios gospodarii obişnuiau pe vremuri  chiar să prognozeze starea timpului pentru toate  cele patru anotimpuri, deşi nu întotdeanua anticipa­ţiile se adevereau.

Poveste cu tâlc

Povestea celor nouă cojoace ale Babei Dochia are un tâlc, vorbindu-ne despre matemorfoza şi destinul dramatic al unui personaj neguros:  bătrâna băciţă Dochia, ursuză şi arţăgoasă, ce a pornit cu turma de mioare spre vârful muntelui imediat după 1 martie, crezând că a venit primăvara.

Deşi îşi luase prevăzătoare cele nouă cojoace cu care se încotoşmănase peste iarnă,  tot urcând şi încăzindu-se afară, a început să  le arunce unul câte unul.

Dar capricioasă cum o ştim, primăvara a păcălit-o şi atunci când a ajuns, în sfârşit, Baba Dochia a rămas doar cu un cojocel. Atunci iarna a avut o răbufnire, cum se întâmplă ades când vine „Zăpada mieilor” sau a „Cucilor”, iar cotoroanţa a  pierit îngheţată de frig.

O altă variantă a legendei

Există şi o altă istorioară în care se rela­tează despre răutatea Babei Dochia faţă de nora ei, soţia lui Dragobete, tânăra fiind  pusă la tot felul de cazne.

Prof. Dochiţa Măciucă povesteşte cum într-o legendă se spune că bătrâna Dochia ar fi avut un fiu, (Dragobete – zeul iubirii la români, pe care l-am evocat pe 24 februarie, de ziua lui) care s-a căsătorit împotriva dorinţei ei.

Nemaiavând ce face, soacra şi-a revărsat supărarea pe tânăra noră, inventând tot felul de suplicii. Astfel, într-o zi rece de Gerar i-a dat un ghem de lână neagră şi a trimis-o la râu să-l cureţe, interzicându-i să se întoarcă până când nu-l va face alb! Deşi  tânăra femeie a încercat zadarnic să săvâr­şească minunea, spălând în apa rece ca gheaţa lâna neagră până ce degetele au început să-i sângereze, culoarea tot nu s-a schimbat.  Ca atare, a început să plângă amarnic, fiind deznădăjduită.

Impresionat de durerea bietei nurori, Domnul Nostru Iisus şi-a făcut apariţia meta­morfozat sub chipul unui flăcău cu numele “Mărţişor”, oferindu-i o floare roşie şi îndemând-o să o pună în apa în care spăla  lâna neagră. Ca prin farmec,  imediat aceasta a devenit albă, iar tânăra a fugit fericită acasă, povestindu-i soacrei minunata întâm­plare.

Numai că urâcioasa şi haina Dochia a acuzat-o că n-a reuşit singură, ci ar fi fost ajutată de un… iubit secret.

Apoi furioasă a plecat cu turma la munte, crezând că a venit primăvara. Deznodă­mân­tul care a urmat îl cunoaştem deja. Baba Dochia a îngheţat împreună cu oile sale, transformându-se în stană de piatră.

De fapt, conflictul este o parabolă şi se refera la confruntarea dintre sezonul alb şi cel al florilor,  dintre frig şi căldură, răutatea şi bunătatea oamenilor.

…Noi să luăm partea frumoasă a lucrurilor şi să ne bucurăm că vestitul personaj male­fic nu ne mai poate face nici un rău!

Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail