Niciun manager de spital din judeţul Covasna nu respectă legislaţia care prevede publicarea pe site-urile oficiale ale instituţiilor pe care le conduc a  declaraţiilor de avere, de interese precum şi cele referitoare la incompatibilităţi.

Legea 95/ 2006 privind reforma în domeniul sănătăţii stipulează că „Persoanele din conducerea spitalului public, respectiv managerul, membrii comitetului director, şefii de secţie, de laborator sau de serviciu şi membrii consiliului consultative au obligaţia de a depune o declaraţie de interese, precum şi o declaraţie cu privire la incompatibilităţile prevăzute la art. 180, în termen de 15 zile de la numirea în funcţie (…). Declaraţia se actualizează ori de câte ori intervin modificări în situaţia persoanelor în cauză; actualizarea se face în termen de 30 de zile de la data apariţiei modificării, precum şi a încetării funcţiilor sau activitatilor.

Declaraţiile se afişează pe site-ul spitalului. (…)

Persoanele din conducerea spitalului au obligaţia de a depune şi o declaraţie de avere, al cărei model se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii publice”.

Deşi prevederile legii sunt cât se poate de clare, pe site-urile celor patru spitale din judeţul Covasna se regăsesc, în cel mai fericit caz, doar declaraţii foarte vechi sau ale unor persoane care nu mai ocupă respectivele  funcţii.

În cazul Spitalului Judeţean de Urgenţă „Dr. Fogolyan Kristof” din Sfântu Gheorghe, site-ul  nici măcar nu are prevăzută o  secţiune pentru declaraţiile de avere. „Nu am ştiut că legea prevede acest lucru, dar, dacă într-adevăr aşa cere, atunci informaţiile vor fi postate pe site. Însă, în acest moment există o mică problemă deoarece  în bugetul acestui an nu am prevăzut sume pentru site, sume care ar intra la cheltuieli de publicitate, iar legea nu ne permite să angajăm astfel de cheltuieli” a declarat Andras-Nagy Robert, managerul celei mai mari unităţi spitaliceşti din judeţul nostru.

Vizionând site-ul Spitalului de Recuperare Cardiovasculară „Dr. Benedek Geza” din oraşul Covasna, am constatat că ultimele declaraţii existente sunt cele aferente anului 2010.  Contactată telefonic, managerul Monica Sporea ne-a spus: „Site-ul spitalului a fost reconstruit şi, se pare, informaticianul nu a postat declaraţiile de avere şi interese  actuale. O să fie rezolvat până mâine (astăzi – n.red.)”.

Un răspuns asemănător am primit şi de la  managerul Spitalului Orăşenesc din Baraolt, David Gyorgy, care ne-a sigurat că situaţia va fi remediată, astfel că declaraţiile de avere, de interese şi cele referitoare la incompatibilităţi, a persoanelor din conducerea acestei instituţii, vor fi la îndemâna tuturor celor interesaţi să le studieze.

Preocupat cu alte probleme stringente ale unităţii medicale pe care o conduce – posibila diminuare a tarifului pe caz rezolvat, pornirea computerului tomograf -managerul Spitalului Municipal din Tg. Secuiesc, Kelemen Andras, s-a arătat mirat de informaţia noastră referitoare la lipsa declaraţiilor cerute de lege, de pe site-ul  unităţii.  „Cel puţin au fost, dar o să mă uit!  Ştiu că în prezent se  lucrează pe site, poate aţi văzut chirurgia, am modificat pe acolo destul de multe. O să mă uit!”, ne-a spus încă o dată dr. Kelemen Andras.

În aceste condiţii, nici nu mai este de mirare că în micile comunităţi în care funcţionează cele 4 spitale din judeţ locuitorii „bârfesc” pe seama averilor acumulate, peste noapte,  de către unii manageri sau de unii  medici care-şi desfăşoară activitatea în aceste spitale publice din judeţul Covasna.

Pe de altă parte, ne întrebăm ce păzesc instituţiile statului abilitate cu verificarea respectării legalităţii, şi în acest domeniu de activitate (oare e treaba ANI ?) dacă nu întreprind o simplă verificare în acest sens, dat fiind că pentru aceasta este nevoie doar de un calculator conectat la internet.

Maria Graur

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail