Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) avertizează că plafonarea nu a protejat populația și acuză Guvernul și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) că măsura a fost „o păcăleală menită să ofere timp asigurătorilor să-și optimizeze fiscal profiturile și să evite o reglementare reală”.
Transportatorii susțin că ASF, condusă de Alexandru Petrescu și vicepreședintele Sorin Mititelu, este vinovată că „nu doar că a tolerat acest haos, dar a și girat abuzurile, cu bună știință”, arată Mediafax.
„În ce țară normală e posibil ca un asigurat cu bonus maxim (B8), adică fără accident de minimum 8 ani, să devină ‘asigurat cu risc ridicat’ și să plătească mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii? Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%?”, arată Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, într-un comunicat de presă.
Profituri record pentru societățile de asigurări
Asociația aduce critici guvernului că „păstrează tăcerea, deși am transmis avertismente în legătură cu haosul din piața RCA”. Organizația afirmă că nici coaliția formată din PNL, PSD, USR-PLUS, UDMR „nu a luat nicio măsură reală pentru a apăra peste 8 milioane de români obligați să plătească RCA la prețuri mai mari decât în Germania, deși veniturile sunt de 5 ori mai mici, iar daunele auto nu se achită”.
Ștefănescu denunță că „aceste profituri record cu mult peste orice țară din UE sunt, de fapt, și mai mari decât cele raportate oficial”. Președintele COTAR explică: „Majoritatea companiilor de asigurări își optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, râzând de ANAF, de Guvern și de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaționalelor”.
Conform datelor prezentate de COTAR, din 100 de lei colectați din RCA, 56 de lei reprezintă cheltuielile administrative ale asigurătorilor, în timp ce doar 37 de lei merg către despăgubiri – cel mai mic procent din UE.
Creștere de 300%
COTAR prezintă un studiu de caz pentru același autoturism, cu același proprietar și același istoric de daune (clasa B8):
2021: 358 lei
2022: 727 lei
2023: 630 lei
2024: 673 lei
2025: 1.240 lei.
„Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare în 2024 – s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asiguratului”, explică organizația.
Organizația solicită destituirea de urgență a vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, și inițierea unor anchete ale autorităților, inclusiv DNA, privind majorările abuzive, dar și reorganizarea ASF și trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finanțe.
„Dacă Guvernul Bolojan nu ia măsuri urgente și ferme pentru a stopa acest mecanism nociv al polițelor RCA, vom considera că este complice la acest jaf legalizat. COTAR nu exclude inițierea unor proteste legale în toată țara, pentru a apăra dreptul românilor la un RCA corect și legal”, avertizează Ștefănescu.
https://ziare.com/
Sursa foto: playtech.ro