„Pe strada 1 Decembrie 1918 vor avea loc lucrări de refacere a carosabilului, între strada Sporturilor și intersecția din fața blocului 1”, erau anunțați locuitorii din municipiu ieri, prin intermediul paginii de socializare al Primăriei Sfântu Gheorghe.

Nu apucasem să citesc anunțul postat la ora 11.00, dar  informația mi-a fost dată, înainte de ora 10.30, de zgomotul utilajului care scotea asfaltul de pe banda de la marginea străzii din fața blocului în care locuiesc, stradă pe care nu sesizasem,  în drumurile zilnice făcute pe jos sau cu mașina,  că ar fi  probleme care să necesite astfel de lucrări.

Am primit ordin să începem lucrările!” mi-a spus reprezentantul firmei contractante, care nu a dorit să mai facă și alte precizări în momentul în care l-am întrebat dacă, în opinia lui, era nevoie ca pe această porțiune să se refacă carosabilul.

Însă răspunsul că NU ar fi fost nevoie de refacerea carosabilului în acesată zonă, în care cu  cinci ani în urmă au fost finalizate amplele lucrări de infrastructură, mi-a fost dat de privirile întrebătoare ale celor ce se uitau  nedumeriți cum freza macină și încarcă în bena camionului asfaltul neted, dar și de răspunsurile primite de la o parte dintre aceștia.

Primăria își bate joc de banii noștri. De ce nu fac reparații în alte zone ale orașului, unde  e plin de gropi?”- a afirmat și s-a întrebat un domn care mergea grăbit spre gară. „Deși nu mă pricep, nu cred că acest drum trebuia reparat. Eu nu am văzut gropi sau asfalt crăpat” ne-a spus o tânără ce privea, mirată, cum utilajul și muncitorii firmei lucrează pe strada 1 Decembrie 1918.

„ Vă rog să deschideți Google Maps și uitați-vă ce gropi sunt deja, ce crăpat e!”

 Contactat telefonic, managerul municipiului Sfântu Gheorghe, Czimbalmos Csaba, a declarat:

Cinci  ani a ținut (asfaltul-n.red), nu avem ce face, este crăpat pe toată lățimea acestei benzi. Acesta este drum principal și trebuie schimbat că în toamnă sau în iarnă se va duce dracului. Uitați-vă puțin și pe Google Maps că nu am timp să ies eu și nu mă pricep așa de mult, dar am vorbit cu colegii  de la drumuri și ei mi-au confirmat că aceasta este situația. Din primăvară deja s-au observant și s-a introdus în lista străzilor în care  o bandă, cea de la  margine, se va returna. (…)

La încercările mele de a-i explica că nu am văzut, cu ochii mei,  la fața locului, ca asfaltul din această zonă să fi avut probleme,  managerul orașului mi-a indicat, nici mai mult, nici mai puțin…să mă uit pe Google Maps.

„Vă rog să deschideți Google Maps și uitați-vă ce gropi sunt deja, ce crăpat e!  E o fotografie din aprilie, din mai.”

În timp ce încercam să găsesc gropile sau măcar crăpăturile din asfalt, înainte de-a mă uita pe Google Maps, gândul m-a dus la o situație similară din anul 2013 când, pe aceeași stradă din municipiul reședință de județ  „muncitorii au dat dovadă de excel de zel şi au frezat fâşii întregi de asfalt, deşi nu trebuia” după cum preciza, la acel moment, Czimbalmos Csaba.

Din stirea ce datează din 17 aprilie 2013,  postată pe mesageruldecovasna.ro, (https://mesageruldecovasna.ro/asfaltari-si-reasfaltari-cu-si-fara-exces-de-zel/) las mai jos câteva pasaje reprezentative, zic eu, pentru modul în care se cheltuie banii publici, adică ai noștri, ai tuturor.

Ce te faci când, în calitate de  locuitor al acestui oraş, plătitor de impozite către bugetul local, constaţi că pe strada pe care locuieşti se taie fâşii întregi din asfaltul care avea, în cel mai rău caz, câteva crăpături ce nu creau nicio problemă participanţilor la trafic, ca urmare nu era necesară decopertarea şoselei. Concret, în cursul dimineţii de luni, nu mică mi-a fost mirarea când i-am văzut pe  muncitorii de la Drumuri şi Poduri, pe strada 1 Decembrie, lucrând de zor cu freza care „mânca asfaltul” pe fâşii lungi de câţiva metri. E-adevărat că port ochelari de vedere la distanţă dar, mergând în fiecare zi dinspre casă spre serviciu, şi în direcţia inversă, pe jos, am timp berechet să văd destul de bine  trotuarul şi strada 1 Decembrie, de la semafor către Gară, cu toate problemele ei. Şi credeţi-mă, pe această porţiune de drum din Sfântu Gheorghe nu era nevoie să se  taie asfaltul, pentru a fi plombat, aşa cum au făcut-o „specialiştii” de  la Drumuri şi Poduri. La fel ca mine, alţi câţiva trecători priveau miraţi la muncitorii care lucrau de zor, la asfaltul fără gropi. Am încercat să stau de vorbă cu şeful grupului de muncitori, pentru a mă dumiri cu privire la necesitatea  efectuării acesteia, dar când drumarii  au aflat că sunt de la ziar… mi-au spus că şeful nu e la locul cu pricina.

Drept urmare, pentru a afla cum e posibil să ne batem joc de puţinii bani de care dispune Primăria, am luat legătura cu managerul municipiului, Czimbalmos Kozma Csaba, căruia i-am spus păsul meu şi i-am trimis şi câteva poze de la faţa locului. „Nu ştiu să fi fost nevoie să se taie asfaltul, în acea zonă, dar îmi trimit omul să vadă ce se întâmplă” mi-a spus acesta.

Contactat telefonic, după ceva timp, administratorul public al oraşului mi-a spus că, într-adevăr, specialistul de la Primărie a constatat că angajaţii de la Drumuri şi Poduri au frezat şi apoi au plombat strada 1 Decembrie pe fâşii multe şi mari, deşi în acea zonă  nu erau decât câteva denivelări în asfalt, nesem­nificative.

„În fiecare primăvară dorim să punem la punct în primul rând arterele principale şi celelalte străzi din oraş unde, după trecerea iernii, s-au format gropi. Merg oamenii noştri şi ai lor (ai firmei contractante – n.red.) şi văd, cu aproximaţie, unde e nevoie să se plombeze drumul. Dar angajatul Primăriei nu poate sta lângă fiecare echipă, aşa că, într-adevăr, muncitorii au dat dovadă de excel de zel şi au frezat fâşii întregi de asfalt, deşi nu trebuia. Se vede că pentru muncitori e mai uşor să facă lucrări de plombare pe o stradă, două,  pe o suprafaţă mai mare, deşi nu se impune acest lucru, decât să meargă pe toate străzile din oraş şi să constate unde trebuie lucrat, într-adevăr, deoarece sunt destule străzi ce trebuie plombate. Ca urmare, vom dispune ca 40% din valoarea lucrării efectuată în acea zonă să nu fie achitată către constructor, deoarece, în acest moment, nu mai putem face dovada suprafeţei reale ce trebuia plombată ” a declarat dl. Czimbalmos.

Maria Crețu-Graur

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail