Elevi şi profesori de la Colegiul Naţional Mihai Viteazul din Sfântu Gheorghe au participat la cea de-a  treia etapă a proiectului multilateral Comenius „Spaţiul cibernetic – ultima frontieră”, desfăşurat în perioada 11 -16 iunie a.c.,  în Austria, după ce, anterior, au luat parte la primele două întâlniri ce au avut loc în Portugalia şi Turcia.

Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe este implicat în acest proiect ce se derulează pe parcursul a doi ani şcolari, 2011 – 2013, alături de parteneri din Polonia, Turcia, Portugalia, Norvegia şi Austria.

Potrivit coordonatoarei de proiect, Constanţa Balogh, principalele obiective ale proiectului sunt legate de spaţiul virtual şi  au în vedere studierea influenţelor acestuia asupra vieţii oamenilor, explorarea spaţiului cibernetic, construirea unui mediu prietenos pentru toţi utilizatorii acestui mediu, precum şi a unor mijloace de comunicare în viitor. Un alt aspect important al proiectului îl reprezintă evidenţierea diversităţii culturale şi istorice a statelor participante, precum şi a valorilor de cultură şi civilizaţie care dau coeziune Uniunii Europene.

În prima etapă a proiectului intitulată „Cyber space – Trek”, desfăşutată în primii doi ani, participanţii au realizat sau urmează să realizaeze o serie de produse precum site-uri despre şcolile implicate în proiect, logo-uri, postere, un film documentar, jocuri pe computer sau eseuri cu titlul „Spaţiul virtual–aspecte pozitive şi negative”. Cea de-a doua etapă se va derula în anul 2013 şi se intitulează „Cyber space–the final frontier” şi se referă la spaţiul cibernetic ca mijloc modern de comunciare.

La cea de a treia etapă a proiectului multilateral Comenius „Spaţiul cibernetic – ultima frontieră”, au luat parte profesorii Constanţa Balogh, coordonator de proiect, Rădiţa Palela, director adjunct, alături de Mariana Ştefănescu şi Adriana Barabaş, precum şi elevii Secelean Cornelia, Constantinescu Vlad  Buftea Adrian, şi Satîrbaşa Anamaria.

Constanţa Balogh a precizat că  echipa de proiect a Colegiului este alcătuită din elevi de la clasele de informatică care au astfel oportunitatea să îşi valorifice abilităţile şi competenţele din domeniul informaticii, dar şi talentul creativ, imaginaţia, spiritul de echipă şi cel competitiv, gândirea critică, abilitiţile de comunicare şi interpersonale, de rezolvare de probleme sau luarea deciziilor, cunoştinţele de limba engleză şi nu în ultimul rând, cunoştinţele de cultură generală, de istorie, geografie, organizare politică, cetăţenie democratică referitoare la ţările partenere.

În cadrul celei  de-a treia etape, cei patru elevii de la CNMV au avut posibilitatea să viziteze un liceu cu profil economic din oraşul Steyr situat în Austria. În cadrul acestei întâlnirii a avut loc un schimb de experienţă deosebit de benefic atât pentru elevi, cât şi pentru profesori. Au fost evocate etapele anterioare ale proiectului prin intermediul unui film realizat de elevii din Polonia şi s-au purtat discuţii privind viitoarea etapă a proiectului care va avea loc la Sfântu Gheorghe.

Unul din momentele importante l-a constituit prezentarea de către elevi a produselor pe care ei le-au avut de realizat în intervalul dintre cele două etape. Pentru această etapă au avut de realizat două produse – un eseu despre aspectele pozitive şi negative ale calculatorului şi internetului şi un chestionar care trebuia aplicat elevilor referitor la utilizarea calculatorului, în general.

„Elevii de la colegiul nostru au făcut parte din cele două grupe care au prezentat produsele şi au dat dovadă de cunoştinţe deosebit de solide atât în domeniul informaticii, cât şi al limbii engleze. Eleva Secelean Cornelia a coordonat grupa care se ocupa de prezentarea eseului, iar ceilalţi elevi, Constantinescu Vlad, Buftea Adrina şi Satîrbaşa Anamaria au prezentat rezultatele chestionarului” ne-a precizat Constanţa Balogh. De asemenea, un alt moment al întâlnirii de proiect l-a constituit vizita la Ars Electronica Center unde elevii au putut vedea  multe lucruri interesante din domeniul ştiinţei, precum procesele de clonare, robotica sau au putut viziona un film 3D despre spaţiul galactic.

În paralel, pe lângă activităţile de proiect  derulate în decursul celor 5 zile, elevii covăsneni au bătut în lung şi-n lat oraşul Steyr, au cunoscut cultura şi tradiţiile din acest loc.

„Am efectuat un tur al oraşului Steyr, cu catedrala gotică, turnul, dar mai ales frumoasele clădiri care păstrează un farmec aparte amintind de perioada Evului Mediu, când acest oraş era unul dintre cele mai bogate din Imperiul Habsburgic datorită exploatării fierului din zonă. Cea de-a doua vizită a fost în oraşul Linz, unul dintre cele mai mari din Austria, după Viena, unde am putut admira, de asemenea, măreţe catedrale gotice, fastuoase biserici baroce, palate, monumente sau pieţe publice împodobite cu fântâni. Austria este o ţară fascinantă ce nu poate fi uitată uşor, o ţară care te îmbie să revii cât de curând, şi care ne-a răsfăţat simţurile tot timpul cu  mirosul teilor înfloriţi” ne-a declarat Constanţa Balogh.

„Pentru mine a fost o experienţă inedită, am cunoscut persoane noi din diferite ţări, am lucrat cu ei într-o echipă, ne-am împrietenit şi am discutat, între noi, despre obiceiurile, tradiţiile şi cultura ţărilor din care provenim. Ne-am simţit bine” a spus Vlad Constantinescu.

„A fost foarte frumos, am văzut un muzeu al viitorului  unde ni s-a arătat şi modul de clonare al plantelor, ne-au arătat principiile pe care  funcţionează robotica, am văzut aplicaţii interactive 3D, am vizitat catedrale, am  făcut poze, am cunoscut lume, ne-am făcut prieteni cu care cu siguranţă vom păstra legătura” a declarat Cornelia Secelean.

Anna-Maria Chiţu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail