Elevii Liceului teoretic „Mircea Eliade” Întorsura Buzăului
Începând cu anul 2010, în judeţul nostru se desfăşoară campanii de promovare a lecturii. Scopul principal este redeschiderea gustului pentru lectură în rândul elevilor, dar şi al adulţilor.
Şi în liceul nostru s-au desfăşurat astfel de activităţi: elevii au citit, au realizat recenzii pe care le-au prezentat colegilor, au creat postere de promovare, au povestit ceea ce au citit comunităţii locale.
Campania de anul acesta s-a intitulat „Reîntoarcerea la lectură”, iar activitatea noastră, „Lecturi povestite” s-a desfăşurat în perioada 14-23 mai.
Am vrut să „rupem” eticheta pusă elevilor noştri:că nu mai citesc, că nu mai au preocupări „sănătoase”, că sunt prea ahtiaţi după tehnologie… şi am demonstrat că nu este aşa. De aceea, i-am dus în medii sociale diferite pentru a lua „pulsul” comunităţii în ceea ce priveşte cultura, pentru a arăta că au citit, citesc şi că… le place acest lucru.
Am vrut să atragem atenţia asupra faptului că lectura trebuie să-şi găsească din nou locul în preocupările oamenilor şi că, pentru asta, au nevoie doar de câteva calităţi esenţiale: ochi, urechi… dorinţă.
Activitatea a presupus o pregătire prealabilă: am selectat elevii din cadrul Cercului de lectură „Generaţia Next” al liceului, am ales parteneri, am creat banere, afişe, semne de carte, ecusoane, broşuri cuprinzând date despre campanie, îndemnuri la lectură, titlurile cărţilor ce urmau a fi prezentate.
Timp de cinci zile, 32 de elevi, împreună cu prof. coordonatori Maria Bularca şi Mantaroşie Camelia, s-au deplasat la diverse instituţii – Primăria oraşului Întorsura Buzăului, Judecătoria Întorsura Buzăului, Spitalul orăşenesc, Şcoala cu cls. I-VIII Zăbrătău şi în piaţa din Întorsura Buzăului, unde au povestit cărţile citite de ei.
Activitatea a avut un format standard: elevii s-au aşezat pe scările instituţiilor vizitate (cu excepţia pieţii), au deschis câte o carte şi au citit în linişte. Prin aceasta, am atras atenţia trecătorilor asupra campaniei şi a faptului că trebuie să găsim timp şi pentru lectură. După 10-15 minute elevii au intrat în instituţiile respective, şi-au înşirat cărţile pe mese, s-au prezentat şi au povestit. Titlurile cărţilor au fost alese, de obicei, de către angajaţi, elevii au împărtăşit impresii de lectură, dar şi angajaţii au interacţionat cu elevii, în ceea ce priveşte experienţa lor privind lectura. La finalul fiecărei prezentări, elevii au împărţit citate legate de lectură, pe care angajaţii le-au comentat în viziune proprie. S-au împărţit broşuri, semne de carte, s-au pus afişe, s-a citit.
La Şcoala cu clasele I-VIII Zăbrătău, pe lângă cărţile preferate, elevii au dus cu ei şi cărţile donate de o angajată a Judecătoriei Întorsura Buzăului, d-na Micu Elena: 40 de titluri de cărţi , specifice vârstei elevilor de gimnaziu.
Activităţile legate de promovarea lecturii vor continua în liceul nostru, vom onora invitaţia Poliţiei oraşului Întorsura Buzăului de a povesti cărţile preferate, vom continua cu acţiunile de voluntariat.
Fără îndoială că activităţile noastre au reprezentat un real succes, reuşind să amintim oamenilor că lectura trebuie să ocupe, din nou, locul cuvenit în suflete.
Chiar dacă pe alocuri nu am întâlnit atâţia oameni interesaţi de lectură pe cât ne-am fi dorit (ex. piaţă), cu siguranţă am transmis cât am putut de bine mesajul:
CITEŞTE ! ESTE MUZICA PE CARE O ASCULŢI CU OCHII.
Profesor Maria Bularca