Toţi operatorii din sectorul HoReCa, inclusiv cei de dimensiuni mici, trebuie să respecte măsurile sanitare impuse de autorităţi, pentru a evita sancţionarea întregului domeniu, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile, în contextul deciziei Guvernului privind redeschiderea restaurantelor la interior începând din 1 septembrie.

„Mesajul nostru către ei (restaurante, hoteluri, pensiuni şi restul operatorilor HoReCA de dimensiuni mici – n. r.) este să respecte regulile şi să se conformeze şi să înţeleagă că, dacă nu o vor face, vor dăuna tuturor, inclusiv lor, pe termen mediu. Noi am căzut de acord cu autorităţile că vom ajuta autorităţile statului în a comunica către operatori şi către turişti în aşa fel încât să ştie exact ce au de respectat. Noi, patronatele, ne implicăm alături de autorităţi să ajutăm la respectarea regulilor. În acest moment acesta este pasul vital – să respectăm regulile şi să putem opera într-o oarecare normalitate. Normele sunt uşor de implementat şi acum ar trebui să ne ocupăm de implementarea lor, ca să nu mai avem cazuri de 10% din operatori care nu le respectă şi ajunge să sufere întreaga industrie”, a afirmat Călin Ile.

Reprezentantul patronatelor din HoReCa a explicat că, după obţinerea deciziei Guvernului privind redeschiderea restaurantelor, operatorii din domeniu trebuie să se concentreze pe transmiterea unui sentiment de siguranţă către clienţi.

„După aprobarea măsurilor de redeschidere, trebuie să ne mutăm eforturile pe a convinge clienţii că pot veni în restaurante şi hoteluri în siguranţă, pentru că altfel există riscul să fi deschis degeaba, pentru că oricum nu e piaţă. Deci, primul pas, de a deschide locaţiile, a fost foarte important. Al doilea pas e să comunicăm către turiştii noştri încât să le spunem că e sigur să vină să mănânce la noi în unităţi. Şi atunci efortul nostru va fi să ajutăm toţi operatorii să respecte aceste norme, pentru că ele nu sunt stabilite aiurea. Ce ne îngreunează puţin e existenţa acelui registru în care notăm toate datele, mai ales pentru restaurantele de hotel, unde oricum mulţi dintre ei sunt cazaţi în hotel. Deci, să luăm în calcul spre exemplu o staţiune balneară, unde cei cazaţi în hotel mănâncă în restaurantul respectiv – nu are sens să le mai iei o dată datele, ci poţi să scrii doar numărul camerei, pentru că ai acolo toate datele. Deci, mai trebuie lucrat un pic la simplificarea acestor registre”, a indicat Călin Ile.

Preşedintele FIHR a arătat că normele stabilite de Guvern permit redeschiderea la 1 septembrie a restaurantelor la interior pe tot teritoriul ţării.

„A fost un efort mare să ajungem în primul rând la data deschiderii de 1 septembrie şi în al doilea rând la aceste condiţii. În linii mari, condiţiile autorităţilor sunt acceptabile, sunt normale pentru vremurile pe care le trăim şi cred că se poate merge înainte, iar hotelurile şi restaurantele sunt pregătite să deschidă pe 1 septembrie. Hotelurile şi restaurantele erau pregătite pentru deschidere în forma asta din 15 iulie. Faţă de normele din 15 iulie, schimbările nu sunt radicale (…), astfel încât o să fim pregătiţi să ne conformăm. Ce e important e că deschidem în toată ţara, toate oraşele şi toate judeţele intră în acea limită de 1,5 la mie (decizia Guvernului prevede că restaurantele pot fi deschise în judeţele unde incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori – n. r.). De asemenea, e important că nu s-au introdus suprareglementări, normele sunt de bun-simţ şi ne putem conforma. Dacă ar fi să avem anumite semne de întrebare va fi poate faptul că norma aceea de ‘o masă da, o masă ba’ nu e cea mai bună, dar important e ca 50% din capacitatea restaurantului să fie ocupată”, a menţionat el.

Totodată, Ile a salutat lipsa obligativităţii privind purtarea mănuşilor de către ospătari.

„Faptul că nu s-a mai menţionat de mănuşi e din nou un lucru pozitiv, pentru că s-a dovedit că mănuşile mai mult îngreunează igiena ospătarilor decât să ajute, de aceea nu s-a mai pomenit nimic de mănuşi. La partea cu masca, din păcate, nivelul pandemiei solicită să avem mască la interior, când ne plimbăm prin restaurant, şi să o dăm jos doar în momentul când stăm la masă şi când consumăm. (…) Sunt convins că marea majoritate (a restaurantelor – n.r .) vor avea stocuri pentru clienţi, în caz că vin clienţi fără măşti”, a susţinut acesta.

Preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România a susţinut că, în cazul în care numărul de clienţi dintr-un restaurant va atinge pragul maxim permis de noile norme, angajaţii restaurantului vor refuza accesul altor clienţi în unitate până la eliberarea unei mese.

„Vom spune că capacitatea restaurantului e deja acoperită de clienţii existenţi şi că nu ne permit normele să primim alţii. Vom fi nevoiţi să facem asta, fără discuţie”, a afirmat Călin Ile.

Pe de altă parte, liderul patronatului din hoteluri a apreciat că păstrarea de către autorităţi a interdicţiei pentru unităţile de tratament din interiorul staţiunilor balneare nu are sens.

„Mai trebuie clarificat puţin cu unităţile de tratament din zonele termale, pentru că ei aşteaptă, şi asta nu s-a specificat nicăieri: e foarte greu să operezi în staţiunile balneare, mai ales în toamnă, fără să fie deschise unităţile de tratament în interior. Şi nu vedem nicio logică în a ţine închise aceste unităţi atâta timp cât s-au deschis aproape toate, inclusiv teatre, inclusiv jocuri de noroc, deci normal ar fi ca şi acestea să se deschidă”, a adăugat Călin Ile. AGERPRES

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail