Avocatul Poporului, Renate Weber, a sesizat miercuri Curtea Constituțională (CCR) cu privire la ordonanța de urgență pe Codul Administrativ.
Decizia vine la două zile după ce ALDE, partid din care Renate Weber a făcut parte până să fie numită în această funcție, a decis să rupă coaliția cu PSD și să iasă de la guvernare.
Potrivit unui comunicat de presă au fost invocate în principal trei motive:
1. Ordonanța de urgență contravine art. 115 alin. (4) din Constituție, deoarece nu răspunde exigențelor Constituției privind delegarea legislativă, astfel cum aceasta a fost dezvoltată prin jurisprudența Curții Constituționale.
Avocatul Poporului spune că a constatat, între altele, că în cuprinsul ordonanței sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură și nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susținerea urgenței și situației extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanțe.
„Avocatul Poporului consideră că maniera aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanței de urgență prezintă un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situații extraordinare, urgente și a căror reglementare nu poate fi amânată”, se arată în comunicatul de presă.
Or, spune Avocatul Poporului, situația care a generat adoptarea acestei ordonanțe de urgență este deja de notorietate și a cunoscut anterior mai multe inițiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea inițiată în Parlamentul României, în cursul anului 2018 (PL-x nr. 369/2018 Proiect de Lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaților a proiectului de lege.
2. Ordonanța de urgență contravine prevederilor constituționale ale art. 69 privind mandatul reprezentativ, ale art. 109 referitoare la răspunderea membrilor Guvernului și ale art. 111 alin. (1) privind controlul parlamentar al activității Guvernului.
Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituționale dintre Parlament și Guvern, explică instituția în comunicat.
Avocatul Poporului subliniază că „niciodată situația extraordinară și urgența unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate ca o sancțiune a eșecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului și unica autoritate legiuitoare„.
Principiul colaborării loiale dintre instituțiile și autoritătile statului nu înlătură funcția de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului și nu inversează acest control, explică instituția.
3. Ordonanța de urgență contravine art. 115 alin. (6) din Constituție, întrucât afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului, în speță Guvernul.
Avocatul Poporului mai precizează că a constatat că din condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului a fost înlăturată condiția incompatibilității, ceea ce produce consecințe negative prin fragilizarea statutului membrilor Guvernului și a instituției în ansamblu.
„Eliminarea condiției de ocupare a funcției de către o persoană aflată într-unul din cazurile de incompatibilitate poate conduce la situații de fapt în care o persoană decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică în aplicarea Legii nr. 176/2010, să fie numită în funcția de membru al Guvernului doar pentru ca mai apoi, când se constată interdicția, să înceteze calitatea de membru”, se menționează în comunicat.
Similar, mai afirmă Avocatul Poporului, oferirea unui termen de 15 zile după investire pentru a ieși din situația de incompatibilitate, afectează în mod negativ credibilitatea unei instituții fundamentale a statului, întrucât permite declanșarea procedurilor constituționale prevăzute de art. 103-104 (care implică președintele României, prim-ministrul și Parlamentul), în considerarea unei persoane aflate într-o situatie de incompatibilitate.
Numeroase petiții pentru sesizarea CCR pe Codul administrativ
Luna trecută, Avocatul Poporului spunea că a primit zece petiții având ca obiect sesizarea Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor ordonanței de urgență privind Codul Administrativ și examinează prevederile documentului, urmând a comunica public concluziile.
Instituția preciza că analiza presupune parcurgerea unui act normativ complex (638 de articole prin care sunt aduse modificări consistente cadrului legal) și identificarea eventualelor vicii de constituționalitate prin raportare la legislația incidentă asupra căreia operează modificări actul normativ.
Totodată, în urmă cu o săptămână, peste 15.000 de membri ai comunității Declic i-au solicitat Avocatului Poporului să sesizeze urgent Curtea Constituțională a României (CCR) în legătură cu noul Cod Administrativ.
Guvernul a adoptat Codul Administrativ, ignorand CCR
În ciuda numeroaselor critici, Guvernul a adoptat în luna iunie, prin ordonanță de urgență, Codul Administrativ, care introduce, printre altele, pensii speciale pentru aleșii locali.
Și asta cu toate că CCR declarase Codul Administrativ neconstituțional în integralitate, în momentul în care a fost adoptat sub formă de proiect de lege.
Ulterior, după o săptămână de la adoptare,Guvernul a adus câteva modificări ordonanței de urgență, astfel încât autoritățile locale să poată decide, prin hotărâri de consiliu, utilizarea limbii minorităților în unitățile administrativ teritoriale și în cazul în care nu este atinsă ponderea de peste 20% de reprezentare.
Ziare.com