La sediul D.G.A.S.P.C. Covasna a avut loc joi, 14 martie a.c.,  o întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai Comisiei  Județene de Monitorizare a Activităților Preventive Covasna, polițiști din cadrul I.P.J. Covasna – Biroul de Analiză și Prevenire a Criminalității, reprezentanți ai S.J.A. Covasna, dar și din partea A.N.I.T.P. – Biroul Teritorial Brașov.

 Polițiștii au abordat, în cadrul acestei întâlniri, problematica fraudelor prin oferirea de suport tehnic fals precum și aspecte privind promovarea Proiectului „Ora de net”, în parteneriat cu Salvați Copiii România.

ORA DE NET reprezintă un program  european unic în România, care promovează siguranţa pe Internet și folosirea tehnologiilor în scop educațional în rândul copiilor și adolescenților. Site-ul dedicat acestui program are două componente, una de informare (prin apăsarea butonului albastru „Ctrl_ajutor”) și una de raportare (prin apăsarea butonului roșu „Esc_abuz”).

Activitățile din cadrul acestui proiect au fost demarate încă de la începutul anului școlar curent, polițiștii din cadrul Biroului de Analiză și Prevenire a Criminalității răspunzând solicitărilor venite din partea unităților școlare legate de expuneri pe acest subiect, interesul fiind unul foarte ridicat.

Materialele prezentate sunt adaptate fiecărei grupe de vârstă, facând referire la importanța protejării datelor cu caracter personal, la importanța comunicării directe dintre copii și părinți și la importanța semnalării oricărui caz întâlnit în timpul navigării/ comunicării/jocului pe internet și care poate reprezenta un risc pentru siguranța copiilor.

 

Principalele riscuri asociate cu folosirea Internetului de către copii:

  • Cyberbullying (agresiunea, folosirea forței, intimidarea, coerciția prin intermediul mijloacelor tehnologice);
  • Sexting (transmiterea de fotografii sau materiale video cu conținut sexual explicit care portretizează minori);
  • Grooming (ademenirea copiilor în scop sexual de către un adult).

 

Relaționarea on-line

  • 69% dintre copii au fost martorii unei situații de cyberbullying;
  • 33% dintre copii spun că au văzut imagini cu caracter sexual online;
  • 5% că li s-a solicitat o fotografie sau o înregistrare video în care să își arate părțile intime;

(Sursa: studii realizate de Salvați Copiii – 2015)

 

În grupuri de adolescenţi:

Postarea publică sau retrimiterea către alte persoane a unor poze nud sau semi-nud care au fost inițial trimise unei persoane în mod privat :

  • 5% au declarat că au făcut și ei acest gest cuiva (agresori)
  • 6% au declarat că li s-a întâmplat lor personal acest lucru (victime)
  • 17% că acest lucru s-a întâmplat unor prieteni

(Sursa: Institutul de Sociologie – 2017)

 

În referire la fraudele prin oferirea de suport tehnic fals, Poliția Română în parteneriat cu Microsoft România a demarat o campanie de prevenire și informare în acest sens.

 

Conform unui studiu publicat de Microsoft în septembrie 2018 (Disponibil la https://news.microsoft.com/uploads/prod/sites/358/2018/10/Global-Results-Tech-Support-Scam-Research-2018.pdf ), la nivel mondial, 63% dintre consumatorii de tehnologie au fost vizați de o astfel de acțiune frauduloasă, 1 din 5 persoane au continuat interacțiunea după contactul inițial, iar 1 persoană din 10 a suferit și pagube materiale, în mod direct sau indirect. Cei mai expuși la a suferi pierderi au fost cei din generația Millennials (24-37 ani). Lunar, Microsoft primește 11.000 de sesizări privind fraude cu suport tehnic fals venind din toată lumea.

 

În România a fost semnalat un număr limitat de astfel de cazuri. În majoritatea situațiilor, persoanele vizate de agresorii cibernetici au fost contactate pe telefonul fix. Victimele sunt cel mai adesea persoane în vârstă, susceptibile să cadă în plasa scenariilor mincinoase. Cei care sună sunt vorbitori de engleză și folosesc, în conversație, fapte concrete pentru a-și construi un profilul cât mai credibil. Dintre cazurile raportate la noi în țară, Poliția Română apreciază că un procent de 10% au implicat pierderi financiare.

 

Câteva recomandări pentru utilizatorii de tehnologie, pentru a se feri de astfel de înșelăciuni cu suport tehnic fals:

 

  • Fiți atenți la orice mesaj de tipul pop-up nesolicitat care apare pe dispozitivul dvs., folosind brandul Microsoft, și care vă avertizează asupra unei posibile probleme tehnice. Ignorați mesajul și cerințele afișate.
  • Microsoft nu va încerca niciodată în mod proactiv să vă contacteze pentru a vă oferi suport tehnic nesolicitat. Orice tip de comunicare cu Microsoft trebuie sa fie inițiat de dumneavoastră.
  • Evitați acordarea accesului la calculator, unei terțe părți. Faceți acest lucru doar dacă sunteți sigur de faptul că persoana este un reprezentant legitim al unei echipe de asistență tehnică al cărei client sunteți deja.
  • Dacă nu sunteți sigur de faptul că Microsoft încearcă într-adevăr să vă contacteze printr-un apel telefonic, închideți și contactați dumneavoastră Microsoft la adresa Microsoft Answers Desk support.microsoft.com.
  • Credeți că ați fost vizat(ă) de o încercare de înșelăciune cu suport tehnic fals? Vă rugăm să o raportați la https://www.microsoft.com/en-us/concern/scam, să contactați  Poliția la [email protected] și să informați CERT-RO la [email protected].

 

 

IPJ Covasna

Agent principal de poliție

TOLVAJ-MARIN NICOLETA

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail