IPJ Covasna: peste 15.000 de intervenții la evenimente și peste 7.200 de sesizări prin 112 gestionate în 2018. Care au fost cele mai ciudate sesizări pe care le-au făcut oamenii la numărul de urgență
În cursul anului 2018, polițiștii Inspectoratului de Poliție Județean Covasna au intervenit la 15.433 de evenimente pe raza întregului județ, iar Dispecetatul din cadrul instituției a gestionat peste 7.246 de apeluri ale cetățenilor prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență – 112.
Din totalul sesizărilor la 112 primite în 2018 a nivelul IPJ Covasna, în aproximativ 12% din situații sesizările nu s-au confirmat, iar în 249 de situații polițiștii au aplicat sancțiuni pentru apelarea nejustificată a numărului de urgență. Menționăm, totodată, că în aproximativ 40% din cazuri situația semnalată a fost rezolvată pe loc de către operatorul care a gestionat apelul, fără a fi necesară inervenția unui echipaj la fața locului.
Sesizările cetățenilor vizează, în general, fapte cu caracter penal, furturi sau agresiuni, dar și evenimente rutiere, dintre acestea multe fiind tamponări soldate cu pagube materiale, conducătorii auto fiind informați, de cele mai multe ori, de către operator, cu privire la căile legale de soluționare a evenimentului.
Au existat însă și sesizări ieșite din comun, unele dintre acestea chiar amuzante. Un bărbat, de pildă, a cerut ajutor pentru că era atacat cu bulgări de zăpadă de niște tineri, iar o altă persoană care a solicitat intervenția polițiștilor întrucât credea că un parapantist era în pericol deoarece se afla la o înălțime foarte mare. Tot în 2018, un bărbat a apelat numărul de urgență anunțând că avea nevoie să se deplaseze undeva, iar ”poliția vine mai repede decât un taxi”. Polițiștii au răspuns solicitării persoanei și au mers la domiciliul acestuia, însă pentru a-i asigura servicii de transport, ci pentru a-l sancționa contravențional.
Polițiștii readuc în atenție câteva aspecte importante referitoare la utilizarea numărului de urgență 112
Potrivit art. 32 din OUG 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, apelarea abuzivă ori alertarea falsă prin utilizarea numărului de urgență 112 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 500 la 1.000 de lei.
Același act normative stabilește că numărul de urgență se apelează atunci când este necesară intervenția agențiilor specializate, pentru asigurarea asistenței imediate în situații în care este periclitată viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.
Alertarea falsă reprezintă utilizarea intenționată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenției agențiilor specializate de intervenție, în mod nejustificat, iar apelarea abuzivă se consideră situația apelării repetate, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de intervenție.
Polițiștii atrag atenția cetățenilor să dea dovadă de discernământ atunci când apelează numărul de urgență și să analizeze temeinic dacă problema pe care o reclamă constituie o urgență reală. Trecând peste sancțiunea pecuniară pe care o riscă cel care apelează numărul de urgență fără a avea un motiv întemeiat, cetățenii trebuie să aibă în vedere că, timpul pe care operatorul îl petrece pentru a rezolva o problemă care nu reclamă urgență, este posibil să fie vital pentru altcineva care chiar are o problemă reală și ar putea să fie pus în situația de a nu putea beneficia de sprijinul autorităților în cel mai scurt timp.
COMPARTIMENTUL RELAȚII PUBLICE
Agent principal de poliție
TOLVAJ-MARIN NICOLETA