Luni, 16 iulie a.c., a avut loc inaugurarea primei stații de încărcare rapidă  a autoturismelor electrice din județ și singura de acest gen, din regiune. Aceasta este montată în fața intrării hotelului Park, din centrul municipiului Sfântu Gheorghe.

În cadrul unei conferințe de presă ce a avut loc la Hotel Park din Sfântu Gheorghe, a fost dată în folosință singura stație de încărcare rapidă a autoturismelor electrice și hibrid, aceasta fiind amplasată chiar în fața hotelului. Stația are o putere de 22-50 de kilowați, iar timpul de încărcare completă al unui autoturism electric variază între 20 și 30 de minute, ceea ce reprezintă o economie de timp semnificativă față de stațiile de încărcare medie, unde încărcarea durează între 1 și 6 ore, dar și față de stațiile mici, care încarcă un autoturism în 8 până la 12 ore.

Stația de încărcare a fost amplasată aici, după câștigarea unui proiect printr-un program de finanțare al Administrației Fondului Pentru Mediu – Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in STAȚII ÎNCĂRCARE PENTRU MAŞINI ELECTRICE.  În cadrul sesiunii deschise în perioada 15 septembrie – 15 noiembrie 2016 a fost solicitată finanțare pentru instalarea a aproximativ 260 de stații, 9 solicitanți fiind unități administrativ-teritoriale, iar 39 persoane juridice de drept privat, valoarea totală solicitata fiind de 15.234.201,60 lei.

La eveniment au luat cuvântul István Kovács – managerul hotelului Park, Tóth-Birtan Csaba – viceprimarul municipiului Sfântu Gheorghe, Levente Csenteri – CEO Combridge, compania care a implementat acest proiect, Gabriel Ioniță  – CEO Polyfazer, partener în proiect și Marius Cosmeanu –
jurnalist.

István Kovács a explicat, pentru „Mesagerul de Covasna”, cum a luat naștere ideeea de a amplasa o stație de încărcare a autoturismelor electrice, chiar în fața hotelului său: „Povestea este foarte interesantă: echipa care face proiecte pentru aceste stații de încărcare a stat la noi la hotel. M-am întâlnit într-o zi cu ei și i-am întrebat întâmplător: <<Nu îmi faceți și mie un proiect?>>. Au fost de acord, dar timp de un an nu s-a întâmplat nimic. Peste un an, am primit un e-mail de la București că nu am câștigat proiectul. Cei care au scris proiectul, au spus că se poate contesta decizia, așa că am făcut contestație, că nu aveam nimic de pierdut. În două zile am primit răspuns că până la urmă am câștigat acest proiect, din Fondul de Mediu, și iată că astăzi am inaugurat oficial stația. Deja am avut turiști străini care au venit cu mașini electrice. Până la inaugurarea oficială de astăzi, au fost încărcate trei astfel de autoturisme la această stație. Pentru clienții hotelului, această facilitate este gratuită.”

De ce este nevoie de o astfel de stație de încărcare

Tendința globală de a reduce consumul de combustibili fosili, precum și de a scădea nivelul de emisii de dioxid de carbon, a fost preluată și în țara noastră, încurajându-se investițiile inovatoare, care protejează mediul.

Elaborată împreună cu producătorii japonezi și germani, această soluție de încărcare high-tech este prima care îndeplinește toate recomăndările Directivei Europene. Totodată, utilizarea acesteia aduce și numeroase beneficii. Soluția inovatoare poate reduce emisiile de CO2 în care energia electrică este produsă din surse de energie regenerabile, în timp ce încărcarea mașinii se va realiza în mai puțin de 30 de minute, reducând costurile alimentării unei mașini convenționale – se arată în prezentarea proiectului.

„Este o stație de încărcare rapidă, dotată cu toate tipurile de conector, astfel se pot încărca toate tipurile de mașină. (…) Din câte știu eu, în Sfântu Gheorghe nu sunt înregistrare mașini complet electrice, numai hibrid, dar eu anticipez o evoluție foarte dinamică în acest domeniu, deoarece se preconizează o evoluție extrem de rapidă a electromobilității – e-mobility. Aceasta va începe cu creșterea numărului de mașini electrice, hibride și desigur și a infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice. Se preconizează ca până în anul 2040 să aibă loc o creștere imensă – până la o treime din totalul mașinilor de pe străzi să fie electrice. Pentru aceasta trebuie să se dezvolte și infrastructura de electromobilitate, altfel această răspândire a mașinilor electrice nu va fi susținută. Potrivit Asociației Internaționale a Producătorilor de Automobile, între anii 2016-2017 a avut loc o creștere de 78% a numărului mașinilor electrice înregistrate în România, și de 40% a numărului mașinilor electrice. Dacă se menține, și se preconizează că se va menține această creștere, atunci aceste cifre nu sunt nerealiste. Există un angajament al României față de Comisia Europeană, luat în anul 2011, care prevede ca până în anul 2020 vor fi amplasate în România 10.000 de stații de încărcare electrică. Deci aceste inițiative ale Ministerului Mediului sunt binevenite, și chiar trebuie lansate și dinamizate, fiindcă dacă nu vom face asta, România nu își va putea respecta acest angajament.” – a declarat, în cadrul conferinței de presă Csenteri Levente – CEO Combridge.

Sfântu Gheorghe – drumul către un oraș inteligent

Întrebat care este rolul primăriei municipiului Sfântu Gheorghe în acest proiect, viceprimarul Tóth-Birtan Csaba a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”: „În acest proiect, Primăria nu este implicată, numai că am venit să salutăm această inițiativă a domnului Kovacs, a hotelului Park, fiindcă acesta este viitorul. Și Primăria a avut un proiect depus la Agenția Fondului pentru Mediu. Acum vreo trei sau patru ani a mai fost o sesiune de proiecte, dar cred că nu a fost nimeni finanțat; au fost cinci locații în care am vrut să amplasăm asemenea încărcătoare. Până la urmă, noi ne menținem ideea, este și în planul de mobilitate (…). Din câte știu, în Sfântu Gheorghe sunt înregistrate foarte puține autoturisme electrice sau hibride, deci nu este o prioritate foarte mare, dar ne menținem pe agendă această idee. Acum a apărut iar un ghid de finanțare – încă nu este anunțată sesiunea la Fondul pentru Mediu, dar oricum vom depune proiect. Cred că Sfântu Gheorghe ar putea să aplice pentru maxim o stație, dar bineînțeles ar fi amplasată pe domeniul public, încă nu știm unde – ar fi bine în zona centrală sau la noul stadion – acolo este o parcare mare și probabil că va fi nevoie de încărcătoare electrice. Astăzi am venit să salutăm ideea, să învățăm, pentru că ei deja au parcurs niște pași – cum se leagă la sistemul electric, ceea ce nu este foarte simplu. Noi vom depune proiect pentru firma noastră de transport public local, și bineînțeles că și acolo vor fi încărcătoare. Vrem să mergem în viitor efectiv numai pe autobuze electrice, așa cum sunt prevăzute în programul de mobilitate. Asta ar însemna 12 autobuze electrice, până în anul 2023, și apoi încă 12. Din această cauză, în ultima perioadă nici nu am mai investit în firma de transport local; cetățenii au toată dreptatea dacă spun că e un parc auto demodat, dar am așteptat această oportunitate. Sperăm că până în 2023 vor vedea o flotă și o întreprindere înnoită. Pentru Sfântu Gheorghe, pentru tot proiectul de mobilitate care include și reînnoire de drumuri, piste de biciclete, sunt mai multe elemente, avem 17 milioane de euro, pentru care nu suntem în competiție cu nimeni. Trebuie ca proiectul să obțină minim 60 de puncte. Încă nu este în fază de proiectare, dar suntem în faza de achiziție publică a proiectanților. Sunt mai multe proiecte care trebuie făcute, care vor fi parte din proiectul mare de mobilitate.”

 

Oana-Mihaela Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail