Conducerea I.S.U. Covasna a prezentat ieri, într-o conferință de  presă,  bilanțul activităților inspectoratului pentru anul 2017, dar și modificările legislative privind avizarea și autorizarea privind securitatea la incendiu a clădirilor publice.

Cifrele prezentate în bilanț relevă o intensificare a activității pompierilor covăsneni, în anul 2017, față de anul anterior, activitate reprezentată nu doar de acțiunile de intervenție ale pompierilor, ci și de activitatea de prevenire a situațiilor de urgență  a I.S.U. Numărul apelurilor de urgență a crescut în anul 2017, cu 734, față de anul precedent, de la 4.897, câte se înregistrau la finele anului 2016, la 5.631, înregistrate în anul 2017. Astfel, au fost înregistrate în medie 15 apeluri pe zi, sosite prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112,  în anul trecut. Așadar, a crescut exponențial și media zilnică a situațiilor de urgență la care a intervenit I.S.U. Covasna, de la aproximativ 6 intervenții pe zi, în 2016, la circa 9 intervenții zilnic, în 2017. Dintre acestea, intervențiile Serviciului Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (S.M.U.R.D.) au constituit cea mai mare parte a activității desfășurate de către pompierii covăsneni, fiind urmate de alte situații de urgență (precum salvările de animale ori transportul persoanelor supraponderale la spital) stingerea incendiilor și activitățile desfășurate pentru protecția comunității. În cursul anului 2017, mai mulți paramedici S.M.U.R.D. au urmat modulul a doilea de pregătire de specialitate în domeniul acordării primului ajutor medical de urgență și descarcerare, fapt ce le-a conferit mai multe competențe ca până acum. Acest lucru s-a reflectat în creșterea numărului de intervenții la care au fost solicitate să intervină ambulanțele S.M.U.R.D., majoritatea dintre acestea fiind reprezentate de cazuri de traumatisme, ori afecțiuni medicale (îmbolnăviri).

Printre cele mai importante intervenții la care au participat pompierii covăsneni, în anul 2017, au fost menționate, în cadrul conferinței de presă: incendiul produs la Şcoala Gimnazială „Horn David” din localitatea Comandău, din data de 09.01.2017, care a ars în proporție de aproximativ 25%; acţiunea de căutare a unui copil de 2 ani dispărut în pădurea din apropierea localităţii Vâlcele, din data de 08.03.2017,  acesta fiind găsit a doua zi; asanarea teritoriului de o cantitate impresionantă de muniție neexplodată, în data de 19.04.2017, în localitatea Dobolii de Jos (38 de bucăți de proiectil exploziv perforat, calibru 47mm și 40 de bucăți de tuburi de proiectil exploziv perforat); incendiul produs în data de 19.12.2017 la  „Casa Horvath” din municipiul Sfântu Gheorghe – clădire monument istoric – confecționată din lemn.

În ceea ce privește numărul incendiilor de pe raza județului Covasna, acesta se află în scădere, începând din anul 2015, acest fapt putând fi interpretat și ca o creștere a nivelului de responsabilitate și de informare a populației, în ceea ce privește securitatea locuințelor la incendiu.  Cu toate acestea, cauzele principale care au condus la producerea incendiilor, în anul 2017 au fost instalațiile electrice defecte precum și coșurile sau burlanele de fum necurățate ori defecte.

În ceea ce privește activitatea neoperativă a I.S.U. Covasna, în anul 2017, s-a înjumătățit numărul controalelor tehnice de prevenire, față de anul anterior, acestea scăzând de la 1019, în 2016, la numai 459, în anul 2017. Acest lucru se datorează, potrivit lt. col. Năstruță Adrian,   scăderii numărului de inspectori cu atribuții de control, din cadrul inspectoratului, situație care s-ar putea remedia în cursul acestui an, prin încadrarea din sursă externă a unui ofițer specialist, în cadrul inspecției de Prevenire – Avizare-autorizare. În urma controalelor efectuate de către lucrătorii Inspecției de Prevenire, în cursul anului 2017, au fost aplicate 1063 de sancțiuni, dintre care 128 de amenzi administrative și 935 de avertismente.

Pregătirea profesională eficientă, reflectată în scăderea timpului mediu de răspuns la intervenție

Timpul mediu de răspuns al unităților mobile de intervenție, cu autospecialele de lucru cu apă și spumă,  a scăzut cu aproape 6 minute în 2017, față de anul anterior, acest lucru datorându-se atât îmbunătățirii infrastructurii de transport din județ, cât și a tehnicii de intervenție mai nouă intrată în ultimii ani în dotarea I.S.U. Covasna, dar mai ales a creșterii nivelului de pregătire al personalului de intervenție.

În ceea ce privește formarea profesională a personalului Inspectoratului, aceasta se desfășoară continuu, atât la locul de muncă, dar și în cadrul centrelor de pregătire profesională din țară. Astfel, pe tot parcursul anului trecut, un sfert dintre subofițerii operativi au participat la module de pregătire , a câte 30 de ore fiecare, la centrele de pregătire și antrenament ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență din județele Dolj, Hunedoara, Iași, Bihor, Suceava, Constanța, Dâmbovița și Prahova. Atingerea principalelor obiective ale pregătirii continue a personalului, și anume reducerea timpului de răspuns la locul intervenției, gestionarea profesionistă a situațiilor de urgență și dezvoltarea capacității de pregătire în domeniul situațiilor de urgență, a fost reflectată în cifrele prezentate în cadrul bilanțului activităților operative, prezentat în cadrul conferinței de presă ce a avut loc ieri.

În vederea coordonării unitare a realizării măsurilor de prevenire și răspuns pentru protecția vieții, proprietății și factorilor de mediu, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mihai Viteazul” al județului Covasna a asigurat, de asemenea, pregătirea în domeniul situațiilor de urgență a reprezentanților Instituției Prefectului și a personalului cu funcții de conducere și atribuții în domeniul situațiilor de urgență din administrația publică locală și din servicii descentralizate și deconcentrate. Aceasta s-a desfășurat la sediul I.S.U. Covasna, la Centrul Național de Perfecționare a Pregătirii pentru Managementul Situațiilor de Urgență Ciolpani, respectiv la Centrul zonal de pregătire din Cluj-Napoca.

 

Situație incertă pentru Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență

La nivelul județului Covasna au fost organizate  de-a lungul timpului, în condițiile legii,  45 de servicii voluntare pentru situații de urgență (S.V.S.U.), în cadrul consiliilor locale. Însă acestea sunt, mai nou,  obligate potrivit Ordinului Ministerului Afacerilor Interne nr. 96 din 2016, să îndeplinească o serie de criterii de performanță, pe care la momentul actual, nici unul dintre cele 45 de servicii nu le întrunește. Consiliile locale mai au termen până la jumătatea acestui an pentru depunerea documentațiilor specifice, în vederea înființării S.V.S.U., întrucât potrivit noii legislații, până la acest moment nu se consideră înființat oficial nici un serviciu voluntar pentru situații de urgență, în județul Covasna. În acest sens, în anul 2017 au fost depuse documentațiile pentru înființarea a două astfel de servicii, documentații care au fost, însă, respinse de către I.S.U. Covasna. În vederea informării reprezentanților consiliilor locali cu privire la acest aspect, în speță pentru prelucrarea Ordinului M.A.I. 96/2016, au fost organizate, pe parcursul anului trecut,  șase convocări de pregătire.

Consiliul Județean Covasna sprijină investițiile în Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență

Potrivit datelor furnizate în cadrul bilanțului, aproape jumătate din suma reprezentată de cheltuielile I.S.U. Covasna  pe anul 2017, pentru investiții, cheltuieli materiale și servicii a fost finanțată de către Consiliul Județean Covasna. Astfel, din 629.202 de lei cheltuiți de către inspectorat, pentru cele de mai sus, Consiliul Județean Covasna a alocat suma totală de 313.845 de lei, în anul 2017.

Din sumele alocate din bugetul central,  cât și de către autoritățile locale, au fost efectuate lucrări de renovare sau îmbunătățire ale sediilor subunităților de pompieri din județ. Astfel, la clădirea sediului Secţiei de Pompieri din Târgu  Secuiesc, precum și la garajul auto s-au executat lucrări de reparaţii la instalaţia electrică interioară. De asemenea, s-a reuşit înlocuirea tâmplăriei din lemn cu tâmplărie PVC cu geam termopan la încăperile de la etajul clădirii sediului Pichetului de Pompieri din Întorsura Buzăului, iar din fondurile asigurate de către Consiliul Judeţean Covasna s-au executat,  în aceeaşi  clădire, lucrări de reparaţii şi înlocuire a  instalaţiei electrice interioare. Tot din fondurile asigurate de către Consiliul Judeţean Covasna s-a realizat înlocuirea uşilor metalice ale garajului auto la Detaşamentul de Pompieri din  Sfântu Gheorghe cu un sistem modern de uşi secţionale, cu posibilitate de  acţionare electrică şi manuală. Tot la clădirea Detaşamentului s-au executat şi lucrări de înlocuire a uşilor metalice de acces, precum și lucrări de reparaţii a instalaţiei electrice interioare. Toate aceste lucrări erau necesare a fi efectuate de ani de zile, pentru a se ajunge la nivelul unităților de pompieri moderne. Deși mai sunt încă multe îmbunătățiri de adus subunităților de pompieri din județ,  acestea se apropie, în sfârșit de nivelul celor pe care le putem vedea în alte țări europene.

Tot Consiliul Județean a mai dotat pompierii covăsneni cu un rezervor de carburanţi,  cu remorcă şi trei corturi gonflabile. În patrimoniul Inspectoratului au mai intrat, în cursul anului 2017: opt aparate izolante cu autonomie mărită, prevăzute cu sistem de alarmare în caz de lipsă a mişcării, un echipament de testare; un echipament de intervenţie combinat, tip „Hooligan”, o barcă pneumatică, un container suport logistic al intervenţiei, tip I salvare-căutare; un autocamion cu sistem hidraulic de încărcare/descărcare cu cârlig și o motopompă remorcabilă de mare capacitate Novus.

În ceea ce privește tehnica de intervenție a pompierilor covăsneni, aceasta este asigurată în proporție de 61%, aceștia dispunând de 42 de mijloce de intervenție, din 69 necesare. Deși 16% din mijloacele de intervenție din dotarea I.S.U. Covasna au durata de serviciu îndeplinită, putând fi trimise spre casare, acestea sunt în continuare folosite, din lipsa unor dotări noi, care să le poată înlocui.

Pe raza raionului de intervenție a I.S.U. Covasna există, potrivit lt. col. Adrian Năstuță, două zone cu acoperire deficitară din punct de vedere a capacității de intervenție a pompierilor, și anume zonele Baraolt și Covasna.  În zona Baraolt, timpul de intervenție al pompierilor este de aproximativ 50 de minute, ceea ce, pentru un om căruia îi arde casa, este cu adevărat o veșnicie. Acest timp este cauzat atât de distanța față de cea mai apropiată unitate de intervenție, cât și de capacitatea limitată  de deplasare a autospecialelor, datorată gabaritului, precum și de către infrastructura rutieră. Totuși, s-au început demersurile pentru înființarea unei subunități de pompieri în orașul Baraolt. Discuții sunt și cu reprezentanții orașului Covasna, pentru înființarea unei subunități de pompieri în zonă. Aici situația nu este atât de critică, deoarece Covasna a beneficiat până acum de cel mai bine dotat serviciu voluntar pentru situații de urgență din județ, iar distanța dintre Covasna și Târgu Secuiesc, unde se află cea mai apropiată subunitate de pompieri, permite intervenția relativ rapidă a pompierilor militari în zonă.

Dinamica de personal, la nivelul I.S.U. Covasna

Potrivit conducerii I.S.U. Covasna, faptul că personalul inspectoratului a ajuns la o medie de vârstă de 37 de ani, constituie „premisele unui fond de cadre echilibrat, care poate îmbina, în folosul unităţii, îndeplinirea în mod corespunzător a atribuţiunilor specifice”. Deși cadrele Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Mihai Viteazul” al județului Covasna își duc la îndeplinire cu succes și la termen toate atribuțiile specifice funcțiilor pe care le ocupă, aceștia resimt în cantitatea sarcinilor atribuite deficitul de personal de la nivelul instituției. La sfârșitul anului 2017, statul de organizare al unității era încadrat în proporție de aproape 87%, cea mai mare lipsă de personal fiind reprezentată de categoria maiștrilor militari. În vederea ameliorării deficitului de personal, la finele anului trecut au fost scoase la concurs șase posturi, dintre care patru de ofițeri specialiști și două posturi de subofițeri tehnici, pentru care au depus cerere de înscriere la concurs 130 de candidați. Dintre aceștia, au fost declarați apți, în urma testării psihologice,  44 de candidați, restul neprezentându-se la testare, ori fiind declarați inapți. Aceste cifre sugerează faptul că munca la stat pare să fie din ce în ce mai atractivă, dar și că sistemul militar nu îi mai sperie pe tineri.

Oana-Mihaela Costache

 

 

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail