Deși autoritățile se luptă să găsească soluția optimă, locuitorii din Ozun nu vor avea, în viitorul apropiat, nici un drum oficial de acces către terenurile lor agricole, aflate dincolo de aria protejată Natura 2000 – Mestecănișul de la Reci
La finele anului 2017, custodele ariei protejate „Mestecănișul de la Reci” a emis un aviz negativ pentru înființarea Drumului Comunal 16A, ce ar fi legat comuna Ozun de localitatea Măgheruș, oferind astfel o cale de acces a locuitorilor din Ozun și Sântionlunca spre terenurile agricole. Proiectul, inițiat de primăria Ozun și finanțat din fonduri guvernamentale, prin Programul Național de Dezvoltare Locală, ar fi reprezentat o investiție de aproape zece milioane de lei și ar fi cuprins construirea unui drum asfaltat dar și reabilitarea podului care traversează Râul Negru.
Custodele Mestecănișului de la Reci, Moscviciov Leonid, a adus lămuriri cu privire la avizul negativ, acordat pentru realizarea acestui drum: „Drumul se află deocamdată sub procedură. Am înțeles că cei de la Agenția pentru Protecția Mediului au primit acea completare despre care v-am mai vorbit. Foarte probabil, în prima parte a anului vom elibera un aviz. Avizul negativ eliberat deja este pentru reclasificarea drumului 16 A. Drumul respectiv a fost și este, din punctul nostru de vedere, drum de exploatare, iar primarul a cerut să fie clasificat în drum comunal. Conform legislației, orice intervenție trebuie să aibă avizul custodelui. Noi trebuie să respectăm legislația în vigoare. Legiuitorul așa a prevăzut că nu avem voie să avem drumuri ori construcții de clădiri în zonă protejată, în rezervație. Acest lucru este prevăzut în planul de management al teritoriului, iar noi trebuie să respectăm legislația în vigoare. (…) Drumul respectiv efectiv taie în două rezervația.”, a precizat custodele ariei protejate Mestecănișul de la Reci.
Întrebat dacă nu ar fi totuși mai util un drum care să împiedice oamenii să meargă haotic pe câmp și care să impună astfel o reglementare clară a circulației în cadrul zonei protejate, acesta a replicat: „Noi am propus un drum pietruit, care se poate face, dar în nici un caz un drum asfaltat. Nu se pune problema de un drum cu două benzi în mijlocul rezervației. Trebuie să ajungem la un punct comun, noi și celelalte instituții implicate, cu respectarea legislației în vigoare. Îi susținem pe oamenii din Ozun, motiv pentru care am și propus această variantă a drumului pietruit, cu repararea podului. Și pentru aceasta va trebui avizul nostru, care va fi pozitiv, cu siguranță. Și noi dorim să se rezolve această problemă, doar să găsim o cale care să respecte legislația.”
Primarul comunei Ozun, Raduly Istvan, cel care a fost alături de localnicii din comuna pe care o conduce în cursul lunii decembrie la protestele din fața prefecturii, ce au vizat întârzierea din partea autorităților județene de a oferi un punct de vedere cu privire la construirea drumului, a precizat: „Consiliul Local a votat să renunțăm la acel tronson de aproape cinci kilometri, să lăsăm partea care traversează Râul Negru, până la DC16, adică spre Măgheruș, și să rămână varianta aceasta înjumătățită. Noi am făcut un pas spre înțelegere, spre negociere, dar așteptăm același lucru și din partea celorlalte autorități responsabile. Eu sunt sigur ca o să găsim soluția împreună cu Consiliul Județean Covasna, dar pionul cel mai important este custodele. Nu vrem să avem nici o influență asupra custodelui, dar totuși, cu argumente și pe bază legală, îi revine Consiliului Județean Covasna să găsească soluția, împreună cu custodele. Este imposibil să pierdem o investiție așa mare din județ. Noi trebuie să găsim soluția juridică ce poate fi avizată. Eu susțin în continuare că executarea acestui drum este benefică mai ales pentru Aria protejată Natura 2000, pentru că la ora actuală se circulă haotic, fiecare pe unde vrea. Sunt nenumărate drumuri prin câmp. Dacă am avea un drum modernizat, am putea să le închidem pe toate, pentru că am da posibilitatea cetățenilor, indiferent că sunt din județul Covasna sau din altă parte, care vor să vadă frumusețile Naturii 2000 din județul Covasna – Mestecănișul de la Reci, să traverseze în mod civilizat, monitorizat. Susțin în continuare că cel care trebuie să găsească, împreună cu custodele, varianta optimă în cadrul proiectului existent, este Consiliul Județean. (…) Oamenii nu au răbdare, pentru că imediat începe campania agricolă, iar ei nu pot traversa acel pod. (…) Podul este momentan închis circulației. Noi punem afișe, dar oamenii le iau jos, pentru că nu au altă variantă – pe drumul național nu au voie cu utilaje agricole, deci nu pot alege să ocolească acei 15-16 km, vacile nu au pe unde ajunge la pășune. Nu există altă posibilitate tehnică. (…) Dacă se aprobă proiectul, oamenii vor avea răbdare un an-doi, până va fi podul gata. Dar dacă noi nu primim nici un răspuns, ei își vor pierde orice speranță. (…)”
În cazul în care soluționarea problemei o va reprezenta asfaltarea doar parțială a drumului și reabilitarea podului, potrivit primarului comunei Ozun, suma necesară pentru această lucrare va fi mai mică decât cea solicitată inițial. Însă aceasta nu va reprezenta un impediment în realizarea proiectului, întrucât, din momentul obținerii avizului favorabil de la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna, pentru tronsonul de drum prescurtat, va urma o renegociere cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin care se va solicita acordarea unei sume mai mici.
Contactat pentru a ne oferi un punct de vedere asupra desfășurării negocierilor privitoare la DC16A, directorul Agenției pentru Protecția Mediului Covasna, Gheorghe Neagu, a declarat pentru „Mesagerul de Covasna”: „Drumul se află în procedură, s-a obținut avizul Consiliului Județean, care este cu condiții și se așteaptă variantele alternative, ca să putem da aviz Natura2000. Deocamdată acestea nu au fost depuse de către proiectant. După ce se depun toate actele, se analizează, iar noi vom lua o decizie pe care o vom face publică.”
Toate părțile implicate în această negociere par să fie bine intenționate și să urmărească atât interesele localnicilor din comuna Ozun, cât și procedurile legale. Rămâne doar să se ajungă la un punct comun și să fie identificată soluția optimă pentru a pune în aplicare proiectul ce le va permite locuitorilor din Ozun să ajungă la terenurile lor agricole, legal, în siguranță și fără a mai pune în pericol, prin circulația haotică, rezervația „Mestecănișul de la Reci”.
Oana-Mihaela Costache