În perioada 1-30 septembrie 2017 Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Covasna (C.J.P.C.) a desfășurat 121 de acțiuni de control în județ, fiind înregistrate 26 de reclamații.
În fiecare an, înainte de începerea școlii, comercianții oferă cumpărătorilor promoții și reduceri atrăgătoare. Este și momentul propice pentru cei care vor să profite de graba și neatenția clienților, oferindu-le produse neconforme, luându-le ochii cu prețuri mici. Astfel, inspectorii C.J.P.C. Covasna au desfășurat acțiuni de verificare a respectării prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor în cazul promoțiilor de uniforme și rechizite școlare. Aceștia au verificat respectarea de către comercianți a informării corecte a consumatorilor cu privire la denumirea produselor, a producătorului și după caz, a importatorului, a adresei acestora, a numărului de bucăți ce le conține pachetul promoțional, a compoziției obiectului comercializat, a dimensiunilor acestuia și a traducerii în limba română a informațiilor. În urma controalelor pe această temă, desfășurate în perioada 28 august – 8 septembrie 2017, la un număr de 29 de unități de comercializare, au fost aplicate 16 sancțiuni contravenționale, din care 7 amenzi în valoare totală de 7000 de lei și 9 avertismente. Totodată, s-au oprit temporar de la comercializare produse cu deficiențe, în valoare de 27.197 de lei, după cum se arată în comunicatul de presă emis redacției noastre, de către C.J.P.C. Covasna.
Nereguli în grădinițe
Cu ocazia începerii anului școlar, inspectorii C.J.P.C. Covasna au desfășurat o acțiune tematică de control privind respectarea prevederilor legale din domeniul protecției consumatorului, în grădinițele de pe raza județului Covasna. Vizate au fost Grădinița cu program prelungit „Arvacska” din Sfântu Gheorghe, Grădinița cu program prelungit „Cimbora” din Baraolt, Grădinița cu program prelungit Nr. 2 din Covasna, Grădinița cu program prelungit „Manocska” din Târgu Secuiesc, Grădinița cu program prelungit „Csipike” din Sfântu Gheorghe, Grădinița cu program prelungit din Baraolt, dar și alte unități preșcolare din județ. După cum se arată în același comunicat de presă, în cadrul acestei acțiuni s-a urmărit, în principal, respectarea următoarelor elemente: asigurarea calității serviciilor prestate în spațiile în care se desfășoară activitatea de educare, instruire și joacă ale copiilor, asigurarea calității serviciilor de cazare, asigurarea calității serviciilor prestate pentru asigurarea hranei copiilor (blocul alimentar, salonul de servire, calitatea alimentelor).
Printre abaterile constatate se numără lipsa indicării alergenilor în „lista meniu”; nerespectarea condițiilor de depozitare a materiilor prime folosite la prepararea mâncărurilor (la o unitate de învățământ se găseau, în congelatorul unității, produse ce trebuiau păstrate la o temperatură între 0-40 Celsius, acestea fiind congelate); lipsa indicării informațiilor referitoare la faptul că alimentele folosite la prepararea mâncărurilor sunt din produse congelate; lipsa indicării în „lista meniu” a informațiilor referitoare la gramaj și aportul caloric. O altă deficiență sancționată de inspectorii C.J.P.C. Covasna a fost lipsa unui număr suficient de grupuri sanitare și lavoare, în comparație cu numărul utilizatorilor.
Astfel, au fost controlate 20 de unități, s-au aplicat 3 sancțiuni contravenționale, dintre care 2 amenzi cu o valoare totală de 2.000 de lei și un avertisment.
Operatorii economici respectă legislația privitoare la deșeurile de echipamente electrice și electrocasnice (D.E.E.E.)
În perioada 25-29.09.2017, inspectorii C.J.P.C. Covasna au verificat 6 operatori economici, cu privire la respectarea prevederilor legate de informarea consumatorilor/utilizatorilor despre D.E.E.E. (costuri, timbrul verde); obligația de a colecta separat D.E.E.E.; obligația de marcare a echipamentelor electrice și electrocasnice cu simbolul „pubelă”, înregistrarea producătorilor în registrul producătorilor de E.E.E., precum și alte aspecte prevăzute de legislația în vigoare. Din fericire, nu s-au constatat abateri la nici unul dintre operatorii economici controlați.
Neutilizarea limbii române de către comercianți, sancționată de către C.J.P.C. Covasna
În cursul lunii septembrie, inspectorii Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului Covasna au desfășurat un număr de 37 de controale ce au vizat urmărirea respectării prevederilor legate privind protecția consumatorilor în ceea ce privește utilizarea limbii române, la comercializarea produselor. În urma acestor verificări au fost întocmitre 16 procese verbale de constatare a contravenției și s-au aplicat 8 amenzi contravenționale, în valoare de 16.000 de lei. Principala abatere constatată a fost lipsa traducerii informațiilor în limba română.
Aceleași abateri au fost constatate și în urma celor 9 controale efectuate în farmaciile veterinare și unitățile care comercializează produse fitosanitare. Astfel, au fost întocmite două procese verbale de constatare a contravenției și a fost aplicată o amendă în valoare de 1000 de lei.
Oana-Mihaela Bărzic