Operatorul regional de Gospodărie Comunală, SC Gosp Com SA încheie un an plin de realizări în ceea ce privește proiectele finanțate prin intermediul fondurilor europene.
Anul acesta au fost finalizate și predate mai multe lucrări cuprinse în cadrul proiectului „Extinderea şi modernizarea sistemelor de apă uzată în localităţile aparţinătoare municipiile Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc şi oraşelor Covasna şi Întorsura Buzăului”, cu valoarea de peste 35 de milioane de lei. Conducerea Gosp Com a declarat că anul viitor se va concentra pe lucrările care din varii motive nu s-au putut finaliza în acest an.
„Dacă ne referim la proiectele majore finanțate din fondurile Uniunii Europene, am reușit să mai bifăm niște capitole. A fost predată o bună parte din lucrările pe contractul mare, creat cu asocierea Stulz Planaqua GMBH, pentru orașul Târgu Secuiesc, au fost reabilitate conductele de aducțiune, 20 de puțuri, și două gospodăriri de apă. S-a făcut în mod oficial predarea/primirea acestei lucrări săptămânile trecute. Intenționăm să facem același lucru și în Sfântu Gheorghe, și aici s-au reabilitat niște puțuri, avem trei fire de aducțiune care s-au reabilitat, iar acum se va face predarea/primirea acestor lucrări, și mai avem un rezervor mare la stația de apă de la Sfântu Gheorghe.”, a explicat directorul adjunct al societății, Kojokar Attila.
Potrivit acestuia, în cazul lucrărilor la stația de apă din orașul Covasna, societatea a întâmpinat o serie de probleme iar lucrările nu au putut fi finalizate, însă directorul speră ca la începutul anului viitor acestea să fie terminate.
„Am obținut o posibilitate de fazare a lucrărilor din partea Ministerului, prin Autoritatea de Management, deci efectiv am primit posibilitatea de a termina aceste lucrări până la sfârșitul anului 2018. Sunt mai multe cauze, acesta nu este singurul contract din păcate. În ceea ce privește orașul Covasna au fost mai multe probleme, prima cu proiectantul, fiind vorba de un contract fidic galben, ceea ce înseamnă că cel care face totul de la A la Z este constructorul, inclusiv proiectarea. În asociere a fost o firmă care s-a ocupat de partea de proiectare, iar dânșii nu și-au făcut treaba la timp. Au fost cerute și niște modificări iar noi nu am putut fi de acord cu ele, apoi am primit o altă soluție dar s-a pierdut foarte mult timp, iar acum am ajuns în situația în care lucrările nu sunt terminate, deși avem un progres fizic undeva la 98-99%. Este vorba de un contract de 55 de milioane de lei, un contract foarte mare pe trei orașe. O mică parte a rămas neexecutată, sperăm să se execute cât mai repede. Acum a intervenit și vremea nefavorabilă, dar sperăm că la începutul anului 2017 să le putem termina ca să asigurăm o apă de calitate la Covasna.”, a declarat Kojokar Attila.
Directorul adjunct al Gosp Com spune că în cazul lucrărilor efectuate la stațiile de epurare din județ rezultatele sunt foarte bune, astfel că în luna octombrie a anului trecut a fost predată stația de la Târgu Secuiesc, două luni mai târziu cea de la Sfântu Gheorghe, o investiție în valoare de 54 de milioane de lei, iar anul acesta societatea a finalizat și stația de epurare de la Întorsura Buzăului: „Sunt trei contracte diferite, în cazul fiecăruia putem spune că sunt predate lucrările, îndeplinim indicatorii din proiect, deci efectiv apa uzată, epurată, care ajunge în emisar respectă condițiile legale și din avize. Putem să considerăm aceste execuții ca fiind de succes. Avem rețelele de apă și canalizare, o parte de reabilitare și extindere, atât la Târgu Secuiesc, Covasna și Sfântu Gheorghe unde lucrările deja sunt terminate, acolo unde era de reasfaltat s-au făcut reasfaltările”.
Lucrările la rețelele de apă și canalizare din Întorsura Buzăului finalizate în proporție de doar 50%, după aproape 4 ani
După mai mulți ani în care lucrările la rețelele de apă și canalizare în Întorsura Buzăului au bătut mai mult pasul pe loc, acum, spune directorul adjunct al Gosp Com, s-a ajuns într-un impas întrucât firma angajată pentru executarea lucrărilor a intrat în insolvență.
„Mai avem un contract pe rețele, dar din păcate la Întorsura Buzăului stăm foarte prost, avem un progres fizic de 50% după patru ani de execuție. Aici, cea mai mare problemă a fost constructorul care nu a reușit să asigure o mobilizare calumea, și în plus, managementul a fost destul de defectuos. Din păcate nu s-a lucrat cu o anumită strategie care să asigure un flux continuu de lucrări. (…) La începutul anului 2013 am crezut că lucrările pot să avanseze foarte bine, dar din păcate, așa cum prevedea contractul nostru, pe tronsoanele unde trebuiau executate atât conductele de apă cât și cele de canalizare, pentru a putea fi decontate lucrările, condiția era ca atât cele de apă cât și cele de canalizare să fie finalizate, cu probele de presiune pe rețeaua de apă, respectiv cu cele de etanșeitate pe rețeaua de canalizare. Dânșii ce au făcut: o ehipă a lucrat pe o stradă unde s-a făcut canalizarea, iar o altă echipă a lucrat pe o altă stradă unde s-a făcut apa. S-a lucrat haotic, deci chiar dacă la început au avut un progres foarte bun, nu s-a lucrat cu cap din păcate. La rândul nostru nu am putut deconta lucrările, constructorul ne-a solicitat bani iar noi conform termenilor contractuali nu am putut să efectuăm plata decât după ce toate condițiile erau respectate. Atunci s-a ajuns într-un impas, pentru că dânșii spuneau că nu pot continua lucrările dacă nu primesc bani, iar noi le-am explicat foarte clar că ar trebui făcut un efort pentru a termina lucrările pe străzile începute ca să putem să le decontăm. De aici s-a intrat într-un cerc vicios, a fost schimbat și managementul pe proiect, în cadrul firmei, de mai multe ori, dar nu s-a ajuns la un rezultat bun, iar acum, ultima veste pe care am primit-o în urmă cu două săptămâni este că firma respectivă a intrat în insolvență. De acum încolo există un semn de întrebare, nici nu știm cum să procedăm. Deocamdată i-am invitat la discuții, așteptăm un răspuns din partea dânșilor, când vin să discutăm, și cum facem în continuare. Și acest contract este fazat, (…) sperăm ca până în decembrie 2018 să putem termina și aceste lucrări.”, a explicat Kojokar Attila.
Economiile făcute în urma licitaţiilor au dus la contractarea mai multor lucrări
Conducerea Gosp Com a mai precizat că în urma licitaţiilor lucrărilor din cadrul proiectului „Extinderea şi modernizarea sistemelor de apă uzată în judeţul Covasna”, s-au realizat economii de peste 20 de milioane de euro, cu ajutorul cărora s-au putut contracta şi alte lucrări necesare, în localităţile din jurul celor patru oraşe. Potrivit declaraţiilor directorului adjunct, societatea s-a lovit în mod frecvent de impertinenţa firmelor contractate, care au încercat să câştige nişte bani în plus. Pe parcursul derulării lucrărilor, acestea au încercat să schimbe materialele care figurau deja în documentația cu care firma a participat la licitaţie, dar lucrul acesta nu le-a fost permis: „Avem și proiectele începute din economiile pe Programul Operațional Sectorial (POS) Mediu, am avut economii de aproximativ 22 milioane de euro, iar noi în 2015 am început o aplicație pentru încă niște proiecte din aceste economii. Am reușit anul trecut, prin octombrie, din păcate destul de târziu, să semnăm și un contract de finanțare cu o Autoritate de management și am început cinci contracte de lucrări, cu o valoare destul de mare. Am achiziționat, tot în cadrul acestui proiect, și niște utilaje pentru firmă. Din păcate și în cadrul acestor contracte pe economii sunt unele lucrări începute care nu sunt terminate. Aici avem un sat, respectiv Chilieni, care aparține de Sfântu Gheorghe, unde am executat lucrări de extindere a rețelei de canalizare. Lucrările sunt terminate, chiar am primit o adresă de la constructor prin care ne-a rugat să desemnăm comisia de recepție, deci aici stăm bine, de asemenea am avut o stradă unde am avut lucrări de extindere a rețelei în orașul Covasna, unde deja la jumătatea anului s-a făcut recepția, s-a lucrat și la Chiuruș tot pentru extinderea rețelei. Acolo avem un semn de întrebare în ceea ce privește stația de pompare, dar în rest lucrările sunt executate și pot fi recepționate. Avem și două contracte în cazul proiectelor din economii unde avem ceva probleme: avem un contract cu o firmă pentru Coșeni, unde la fel trebuia extinsă rețeaua de canalizare, firma care a câștigat licitația s-a apucat să lucreze, la un moment dat la începutul anului au oprit lucrările și au cerut rezilierea contractului, iar acum ne judecăm la Curtea de Arbitraj. Dânșii nu au vrut să respecte termenele contractuale și cele din oferta dânșilor, au vrut mai tot timpul să schimbe materialele folosite la cuve, spre exemplu, sau la cămine, noi nu am putut accepta acest lucru, și din acest motiv dânșii au cerut rezilierea contractului. (…). Putem să spunem că avem undeva în jur de 40% progres fizic pe acest contract până astăzi.”
Proiectele începute continuă și anul viitor
Kojokar Attila a mai declarat că în cazul contractului privind dezvoltarea rețelelor de apă și canalizare în satele aparținătoare localității Târgu Secuiesc, Operatorul regional de Gospodărie Comunală a obținut o prelungire a perioadei de finalizare a lucrărilor, astfel că până la finalul anului 2018 acestea ar putea fi predate.
„Mai avem un contract foarte mare, sunt trei sate care aparțin de Târgu Secuiesc: Săsăuș, Lunga și Tinoasa, unde s-a dorit dezvoltarea rețelei de apă și canalizare. Sunt circa 41 km de conducte, vreo 700 de branșamente, 13 stații de pompare, un contract în valoare de aproximativ 14 milioane. În primele două sate, Tinoasa și Săsăuși, avem un progres fizic de aproximativ 80-90%, iar în ceea ce privește satul Lunga nu s-a primit la timp autorizația din partea CNADNR și de aceea nu s-a putut lucra. (…) La Lunga avem un progres de 5%, deci din păcate stăm destul de prost. Am primit o veste bună de la Minister, fără să se asigure finanțare s-a prelungit perioada executării acestor lucrări până în decembrie 2018. Sperăm ca până în data respectivă să putem să realizăm și aceste lucrări.”, a mai declarat Kojokar Attila.
Ioana Ardeleanu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail