În 2014, Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) a decis marcarea în fiecare an la 15 iulie a Zilei mondiale a competenţelor tinerilor, pentru a celebra importanţa înzestrării tinerilor cu abilităţi pentru ocuparea forţei de muncă, muncă decentă şi antreprenoriat.

Potrivit ONU (www.un.org), în perioada următoare, evenimentele organizate cu prilejul Zilei mondiale a competenţelor tinerilor au oferit oportunitatea de dialog între tineri, instituţiile de educaţie şi formare profesională în domeniul tehnic (TVET), firme, organizaţii de angajatori şi lucrători, decidenţi politici şi parteneri de dezvoltare.

Ziua mondială a competenţelor tinerilor 2022 are loc pe fondul eforturilor concertate de redresare socio-economică din pandemia de COVID-19, care sunt interconectate cu provocări precum schimbările climatice, conflictele, sărăcia persistentă, inegalitatea în creştere, schimbările tehnologice rapide, tranziţia demografică şi altele (www.un.org).

Femeile şi fetele tinere, tinerii cu dizabilităţi, tinerii din gospodăriile mai sărace, comunităţile rurale, popoarele indigene şi grupurile minoritare, precum şi cei care suferă consecinţele conflictelor violente şi ale instabilităţii politice, continuă să fie excluşi din cauza unei combinaţii de factori. În plus, criza a accelerat tranziţii prin care lumea muncii trecea deja, ceea ce a adăugat mai multă incertitudine cu privire la abilităţile şi competenţele care vor fi solicitate după depăşirea pandemiei.

Organizaţia Naţiunilor Unite şi agenţiile sale, cum ar fi UNESCO, sunt bine situate pentru a ajuta la abordarea acestor provocări prin reducerea barierelor de acces în lumea muncii, prin asigurarea faptului că acele competenţe dobândite sunt recunoscute şi certificate şi oferind oportunităţi de dezvoltare a competenţelor tinerilor care nu au un loc de muncă, educaţie sau formare (NEET). În acest deceniu de acţiune pentru Agenda 2030, implicarea deplină a tinerilor în procesele globale este vitală pentru a genera schimbări pozitive şi înnoire (www.un.org).

În 2021, Ziua mondială a competenţelor tinerilor s-a desfăşurat într-un context provocator, din cauza continuării pandemiei de COVID-19, informa ONU.

UNESCO estima că şcolile au fost închise complet sau parţial pentru mai mult de 30 de săptămâni între martie 2020 şi mai 2021 în jumătate din ţările lumii. La sfârşitul lunii iunie 2021, în 19 ţări era încă în vigoare măsura închiderii complete a şcolilor, care a afectat aproape 157 milioane de cursanţi. De asemenea, 768 de milioane de elevi au fost afectaţi de închiderea parţială a şcolii.

Respondenţii unui sondaj al instituţiilor de educaţie şi formare profesională în domeniul tehnic (TVET), realizat în parteneriat de UNESCO, Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM) şi Banca Mondială, au indicat că formarea la distanţă a devenit cel mai comun mod de a împărtăşi competenţe, cu dificultăţi considerabile în ceea ce priveşte, printre altele, adaptarea planurilor de învăţământ, pregătirea pentru stagiari şi formatori, conectivitatea sau procesele de evaluare şi certificare.

Ziua mondială a competenţelor tinerilor 2021 a adus un omagiu rezistenţei şi creativităţii tinerilor în perioada arătată.

La baza mesajului din 2020 pentru Ziua mondială a competenţelor tinerilor s-a aflat importanţa dezvoltării tinerilor calificaţi.

AGERPRES

* Explicaţie foto din deschidere: Numeroşi tineri în cadrul târgului de joburi JOBfest, organizat de Fundaţia ”Dan Voiculescu” pentru Dezvoltarea României şi Centrul de Resurse pentru Societatea Civilă, Bucureşti, 11 aprilie 2008.

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail