Un grup de 10 elevi cu vârste cuprinse între 9 și 17 ani, din comuna Vâlcele, au participat la lecții de scufundări și pe teme ce țin de protecția mediului, susținute de specialiștii Centrului de Cercetări Subacvatice al județului Covasna, în cadrul proiectului intitulat „Natura și aventura”.
Realizat de Asociația VOIEVOZII MUNȚILOR cu sprijinul Direcției Județene de Sport și Tineret (DJST) Covasna, în parteneriat cu Centrul de Cercetări Subacvatice al județului Covasna, proiectul „Natura și aventura” și-a propus promovarea beneficiilor educației non-formale în rândul a 10 tineri din comuna Vâlcele, cu scopul de a urmări viața subacvatică și de a deveni conștienți de importanța protejării mediului, inclusiv a celui acvatic.
Copiii au participat la lecții de scufundări și la o valoroasă lecție de educație ecologică, la Dalnic, acolo unde scafandrul profesionist Szabó Jenő, președintele Centrului de Cercetări Subacvatice, a amenajat, cu ani în urmă, un lac artificial și unde acesta organizează numeroase activități, atât educative, cât și recreative și chiar și terapeutice.
Prin acest proiect, cei zece elevi au avut posibilitatea să afle ce înseamnă viaţa subacvatică și ce pot face pentru protejarea mediului înconjurător, dar și să își descopere și să își dezvolte noi abilități și chiar să depășească anumite limite, temeri sau bariere.
„Scopul nostru, prin implementarea activităților din acest proiect, este promovarea în comunitatea noastră, printr-o atitudine pozitivă, a beneficiilor educației non formale și a ideii că oricine poate învăța, oricând și oriunde, nu numai în sala de clasă.”- a declarat președinta Asociației Voievozii Munților din Vâlcele, Simona Ancu.
Înainte de a intra în apă, tinerii au participat la un curs despre echipament și despre anumite tehnici de a comunica în mediul subacvatic.
Cel care a „spart gheața” și care a dorit să deschidă seria lecțiilor de scufundări a fost curajosul Lucian, în vârstă de 9 ani. Acesta a putut să admire și chiar să hrănească peștișorii, apoi s-a scufundat alături de scafandrul Szabó Jenő, pentru a descoperi frumusețea mediului subacvatic.
Au urmat, rând pe rând, ceilalți tineri, fiecare bucurându-se din plin de activitățile propuse.
„Nu am mai făcut asta niciodată și a fost foarte frumos. (…) Cel mai greu a fost să ne obișnuim cu echipamentul, cu modul de a respira sub apă. (…) A fost foarte interesant. Am ajuns și la barul subacvatic!”- a spus Laurențiu, unul dintre participanți.
Și Mihail, un alt tânăr din grup, a fost foarte încântat de experiență:
„A fost pentru prima oară când am participat la astfel de activități și mi-a plăcut foarte mult. Am avut câteva emoții, la început, dar au trecut pe parcurs și mi-ar plăcea să repet experiența”- a spus el.
Și pentru reprezentanta Asociației, Simona Ancu, activitatea a fost una pe care nu o va uita ușor, pentru că a avut ocazia să participe, pentru prima dată la o lecție de scufundări, să descopere frumusețea mediului subacvatic:
„A fost o experiență unică! Aș repeta-o, cu siguranță! Am avut mari emoții, dar am încercat să le las deoparte și am și reușit!”- a spus Simona Ancu.
La finalul lecțiilor de scufundări, scafandrul Szabó Jenő le-a vorbit participanților despre importanța protejării mediului. „Trebuie înțeles că planeta, tot ceea ce ne înconjoară – toate acestea le-am primit pentru a le da mai departe. (…)”- a subliniat Szabó Jenő.
„Să fim responsabili față de cei și ceea ce ne înconjoară!
De altfel, aici, la Centru, orice lecție de scufundări se încheie și cu o lecție pe tema importanței protejării mediului.
„Oamenii nu mai au responsabilitate… toată lumea fuge de responsabilitate. Spun că mai bine nu fac ceva, că poate nu va fi bine; își găsesc toți scuze, și asta s-a întâmplat în decursul sutelor și sutelor de ani, și asta dorim să schimbăm. Trebuie să avem responsabilitate. Noi suntem responsabili de cei și ceea ce este lângă noi. Eu sunt responsabil dacă văd PET-ul acela pe jos; nu trebuie să mă duc în Congo sau undeva departe, ca să salvez lumea. Nu. Lângă mine, pe stradă, dacă cineva cade, este datoria mea să îl întreb cu ce îl pot ajuta. Asta nu ține nici de timp, nici de buget. Este foarte simplu: trebuie să te uiți în dreapta și în stânga ta (…). Asta încercăm să insuflăm copiilor: responsabilitatea. Trebuie să avem responsabilitate pentru faptele noastre, pentru ceea ce facem sau nu facem.”- a explicat Szabó Jenő.
Szabó Jenő are o experienţă de peste două decenii şi jumătate în domeniul scufundărilor și a fost membru al echipei celebrului explorator Jacques Yves Cousteau, în expediţia în Bazinul Hidrografic al Dunării, între 1991-1992. A fost membru în mai multe expediţii de cercetare și a fost conducătorul mai multor expediţii de arheologie subacvatică.
El a amenajat, cu ani în urmă, la Dalnic, un lac artificial, unde a înființat, apoi „o școală subacvatică” destinată copiilor surdo-muți, care prin audiții subacvatice reușeau să deslușească și să articuleze cuvinte. Tot acolo, a înființat Centrul de cercetări subacvatice al județului Covasna, unde organizează o mulțime de activități interactive, neconvenționale. Proiecte precum cel la care au participat copiii din Vâlcele se derulează deseori.
În urmă cu două săptămâni, un alt grup de copii, din stațiunea Covasna, au participat la activități similare, la Dalnic, prin proiectul „EXPLORĂM LUMEA APELOR”, realizat de Asociația GRIT, cu sprijinul Direcției Județene pentru Sport și Tineret Covasna, în parteneriat cu Centrul de Cercetări Subacvatice de la Dalnic.
„Copiii, voluntari ai Asociației Grit, au fost atunci atât de încântați, vestea s-a dus mai departe și ne-au contactat și alte asociații din județ, pentru a duce mai departe ideea acestor proiecte. Astfel, astăzi, la Dalnic, au ajuns copii din Vâlcele, în cadrul unui proiect al Asociației Voievozii Munților din Vâlcele, pentru că este o experiență minunată, cu care nu te întâlnești în fiecare zi, iar echipa Centrului de la Dalnic este formată din oameni foarte deschiși, care așteaptă pe oricine la astfel de activități!”- a declarat coordonatoarea voluntarilor GRIT, Florentina Teacă.
Educație, relaxare, terapie, la Centrul de la Dalnic
La Centrul de Cercetări Subacvatice al județului Covasna se derulează, anual, numeroase activități, și proiecte ce țin nu numai de scufundări, ce oferă nu doar o posibilitate de învățare și de relaxare, ci chiar și de terapie, în care Szabó Jenő, întreaga sa familie și echipa Centrului se implică trup și suflet.
„Sunt două tipuri de activități pe care le derulăm aici: una este partea de terapie, care se desfășoară pentru copiii cu nevoi speciale, un proiect care a început odată cu vacanța de vară, în 15 iunie, și ține până în 30 august, deci, suntem undeva la jumătatea perioadei de implementare a proiectului. Partea cealaltă – de scufundări și de educație pentru protejarea mediului și a mediului subacvatic este un proiect derulat în permanență (în afara perioadei de iarnă), și este un proiect care ține de ani de zile și care cuprinde și programul Școala altfel – și prin care an de an vin tot mai mulți elevi și profesori, aici – și care are succes. Deci, sunt două proiecte în desfășurare, în paralel.”- a explicat Szabó Jenő.
Activitățile de terapie pentru copii, GRATUITE!
În ceea ce privește partea de terapie, Szabó Jenő a precizat că activitățile sunt gratuite și își propun să vină în sprijinul a cât mai mulți dintre cei care au nevoie de ele, însă, uneori, există anumite bariere pe care adulții le ridică:
„Suntem foarte diferiți. (…) Numărul de conexiuni din creier este mult mai mare decât numărul stelelor pe care le putem vedea pe cer. Suntem foarte diferiți. Prioritățile părinților sunt diferite și eu înțeleg foarte bine acest lucru, doar că anumite paradigme, să zic așa, își fac încă loc în mintea părinților. De exemplu, dacă au copii cu dizabilități sau cu nevoi speciale, le este rușine, le ascund, din păcate. Aceste mentalități, cu care se poate lucra, trebuie să fie dărâmate, cumva, astfel încât să le fie cât mai bine copiilor. Copiii sunt importanți! Ei nu pot să vină singuri să beneficieze de aceste terapii. Acestea, pe timpul verii, sunt cofinanțate de Fundația Orange și au fost și anul trecut și au tot mai mulți participanți, voluntari, dar încă insuficienți față de capacitățile pe care le avem.”- a spus Szabó Jenő.
Unul dintre proiectele prin care se derulează aceste terapii este „Doctor Peștișor”. Scopul principal al proiectului este de a oferi activități educaționale pentru părinți și activități terapeutice combinate copiilor cu deficiențe precum tulburări de spectru autist, sindrom Down, deficiențe senzoriale și fizice, dificultăți de cunoaștere și învățare, dar și de altele, cu implicarea directă a părinților la aceste terapii, a declarat Szabó Jenő.
Potrivit acestuia, „Dr. Peștișor” a demarat anul trecut, prin programul „Susține un ONG!” , ediția 2018, Centrul de cercetări subacvatice al județului Covasna. Prin acest proiect, din iunie și până în septembrie 2018, 150 de copii cu diferite tipuri deficienţe, din judeţele Covasna şi Braşov, au beneficiat de sesiuni de terapie multisenzorială. Sesiunile de terapie au cuprins o îmbinare a terapiei asistată de animale, folosind pești Koi și carași aurii, cu meloterapia (terapia prin muzică) și elemente de hidroterapie.
Scopul a constat în îmbunătățirea calității vieții și dezvoltarea abilităților de comunicare și relaționare ale unor copii cu deficiențe, precum tulburări de spectru autist, sindrom Down, deficiențe senzoriale și fizice, dificultăți de învățare și nu numai, a spus Szabó Jenő. Acesta a precizat că după succesul de anul trecut, s-a decis continuarea proiectului, și astfel s-a lansat „Dr. Peștișor – Cercul părinților”.
Concret, în prezent, activitățile pe partea de terapie se derulează în cadrul a trei ateliere: unul dedicat copiilor, altul dedicat părinților, și al treilea – în care copiii, părinții și psihopedagogii, specialiști în diverse terapii, lucrează împreună:
„În ceea ce privește terapia, anul trecut a funcționat doar atelierul numărul 1: un cort în care, efectiv se desfășoară terapia. Părinții au venit împreună cu copiii și au urmărit, să spun așa, nu din apă, ci de pe malul apei, activitatea. Doar că, de pe malul apei, urmărind, au început să pună întrebări. Nemaiputând să ne ocupăm atunci și de copii și de părinți (…), am spus că trebuie să facem ceva diferit anul acesta. (…) Astfel, am decis să facem trei ateliere. Deci, la ora actuală, funcționează atelierul numărul 1, unde se fac terapii, atelierul numărul 2 – care este pentru părinți și este numit Cercul părinții, unde, separat, părinții pot să vadă ce se întâmplă la activități, dar pot să pună întrebări unui psihopedagog, unui voluntar, să afle despre proiect, ce se întâmplă,cum se întâmplă, de ce se întâmplă așa și nu altfel (…) și atelierul numărul 3, care, după părerea mea este cel mai important. (…)Atelierul numărul trei este pentru lucrul în comun – părinte, pedagog și copil, pentru că dacă unul dintre elementele acestui triunghi nu este activ, nu mai are sens. (…) În atelierul numărul 3, lucrează toți acești trei factori. Copilul care intră aici în apă, trebuie să aibă sprijin. Părintele intră și el în apă, încurajează copilul, se formează acea senzație comună dintre părinte și copil, și pedagogul este acolo, care doar coordonează, dă anumite sfaturi. Mie mi se pare că astfel, devine foarte simplu să acorzi întreaga ta atenție copilului. În momentul în care părintele este în apă, nu poate să răspundă la mobil (…), nu mai are egoul creat de faptul că este la cravată și este director sau altceva, și din cauza senzației creată de apă și de nou, este obligat să se concentreze și să își concentreze atenția doar asupra copilului. (…) Este un impact practic. Așa funcționează atelierul numărul 3. (…)”- a explicat Szabó Jenő.
La aceste ateliere au participat, atât oameni din județ și din țară, cât și din străinătate, nu puțini fiind cei care s-au întors an de an:
„Anul acesta, de exemplu, au venit din Cluj; din București avem o familie care se reîntoarce, datorită rezultatelor; au fost din Ungaria și din Germania, din țară – din Satu Mare, din Brașov și Covasna, destul de mulți și, încet, încet, se duce vestea. La început, bineînțeles, e normal, ești reticent, dar după ce vezi rezultatele, situația se schimbă, iar aceste rezultate sunt văzute mai ales de către părinți (…), și atunci, se întorc la noi. Pentru mine este foarte important dacă se întorc, pentru că dacă se întorc, înseamnă că au rezultate. Și sunt foarte mulți care se întorc.”- a spus Szabó Jenő.
Implicați în activitatea Centrului, de la mic la mare
În activitatea Centrului, întreaga familie Szabó se dedică, trup și suflet. Soția domnului Jeno, prezentă chiar și la activitatea derulată cu copiii din Vâlcele, îl ajută în permanență în derularea și în dezvoltarea proiectelor. Copiii dumnealor – Kolos, Eniko și micuța Zsofi, sunt implicați și ei, spre frumosul mers al lucrurilor, și, prin contribuția fiecărui membru al familiei, fiecare sezon de la Dalnic este îmbogățit.Căutarea de comori, șahul și audițiile muzicale subacvatice, amenajarea unui bar subacvatic, organizarea de nunți subacvatice sunt doar câteva dintre activitățile propuse, de-a lungul timpului, de către reprezentanții Centrului.
„Toți cei din familia noastră se implică în activitățile de aici și fiecare face lucrurile la care se pricepe cel mai bine. Eu, de exemplu, am început să mă implic în activitățile ce țin de terapiile de aici (…). A fost foarte interesant faptul că a venit o fetiță, cu bunicii aici. Au stat o săptămână, după ce au încercat o mulțime de lucruri, de terapii, au ajuns la noi. Prima dată, fetița a stat la activități doar 10 minute, apoi jumătate de oră (…) și apoi din ce în ce mai mult. După o săptămână s-a dus acasă și au început să se vadă rezultatele: fetița, care până atunci rostea doar un cuvânt sau două, a început să rostească propoziții. Astfel, au decis să se întoarcă pentru încă o săptămână”- a spus fiica cea mare, Szabó Eniko.
Expoziție subacvatică, în plan
Tânăra, studentă la Universitatea de Arte și Design din Cluj, a mărturisit că o expoziție subacvatică, în care vor putea fi văzute lucrările ei de sculptură se numără printre noutățile pe care le va aduce următorul sezon, la Dalnic.
„Noul proiect va consta într-o expoziție sub apă, cu sculpturile mele. Dacă totul merge bine, expoziția va fi lansată vara viitoare. Expoziția va fi una subacvatică; publicul va trebui să se scufunde ca să vadă lucrările. ”- a spus Eniko.
„Această expoziție ar fi relativ ușor de realizat, pentru că este în familie, avem un contact permanent. Așa cum ați văzut, proiectul Doctor Peștișor a fost realizat și cu fetița mea mai mică (videoclipuri educative, realizate cu participarea fetiței, fiind realizate în continuarea proiectului – n.r) și, tot așa, clădesc proiecte și cu copiii mei mai mari, pentru că îmi face plăcere. Îmi face plăcere să interacționez cu copiii mei și să clădim un vis împreună, să lucrăm împreună, pentru că este ceea ce dorim să arătăm și altora că se poate (…)!”- a mărturisit Szabó Jenő.
Potrivit acestuia, activitățile actualului sezon se vor desfășura până la finele acestei luni, în funcție și de condițiile meteo.
Ana Ciorici COSTACHE
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail