…Parcă mai ieri scriam despre inaugurarea Stagiunii 2018-2019 la Opera din Braşov și iată că timpul a zburat și am ajuns la finalul unei perioade pline de evenimente artistice, succese și…aplauze. Da, multe aplauze și ovații!
Ne face din nou plăcere să consemnăm păstrarea frumoasei tradiții a ultimilor ani, aceea de prezentare la începutul și terminarea ciclului de spectacole a capodoperei verdiene, „Traviata”.
Nume consacrate
Așa se face că sâmbătă, 22 iunie 2019, de la ora 18.30, împătimiții genului liric vor putea urmări celebra dramă a tinerei Violetta Valéry, pusă în pagină cu ani în urmă de un specialist al montărilor clasice – regretatul director de scenă Dumitru Tabacaru – nimeni altul decât tatăl distinsei regizoare Anda Tabacaru Hogea, care a semnat (și) la Brașov atâtea spectacole valoroase.
Afișul de mâine seară conține nume consacrateale Operei din municipiul de sub Tâmpa, dar și trei invitați de seamă:talentata și fermecătoarea soprană Ana Maria Donose de la Opera Națională Română Iași,baritonul Vasile Chișiu de la Opera Națională București, la pupitrul dirijoral urmând a se va afla maestrul Nicolae Dohotaru, personalitate muzicală de prim rag a Teatrului Național de Operă și Balet „Maria Bieșu”din Chișinău.
Și fiindcă tot am amintit de protagoniști, să-i menționăm și pe ceilalți apreciați interpreți, anume valorosul tenor Mihai Irimia(în rolul Alfredo), mezzosopranele Asineta Răducan și Sonia Hazarian, precum și pe Claudiu Bugnar, Nicolae Zaharia, Paul Tomescu, Marian Rește, Dan Ionescu, Adrian Stănilă. Scenografia și costumele sunt create de Rodica Garştea, coregrafia poartă amprenta Nerminei Damian, dirijorul Corului fiind Leonard Boga.
O poveste tragică
Premiera operei „Traviata” a avut loc la „Teatro La Fenice” din Veneția, pe 6 martie 1853. În anul 1848, Alexandre Dumas-fiul a publicat „Dama cu camelii”, roman puternic autobiografic, care a servit apoi ca sursă de inspirație pentru „Traviata”, cu singura diferență că în lucrarea lirică, personajul feminin apare sub numele de Violetta Valery. Opera beneficiază de un libret în limba italiană scris de Francesco Maria Piave.
„Este încarnarea celei mai absolute femei care a existat vreodată”, nota compozitorul Franz Liszt despre personajul principal feminin al capodoperei, o ființă, fragilă, dar înzestrată cu o puternică forță de caracter. „Traviata” descrie scurta, dar agitata viață, precum și moartea tragică a unei celebre curtezane din înalta societate a secolului al XIX-lea din Paris. Povestea Violettei Valery impresionează de peste un secol şi jumătate, datorită ideii nobile pe care o transmite: sacrificiul de sine.
…Un grup de petrecăreți din „lumea bună” a Parisului se întâlnesc ca de obicei pentru a se distra cu şampanie, dans, flirturi şi intrigi. Un tânăr pictor, Alfredo Germont, o cunoaște personal pe stăpâna casei, frumoasa şi cocheta Violetta, fiind cucerit pe dată.Povestea lor de amor ia treptat amloare. Cei doi alcătuiesc un cuplu şi trăiesc fericiți la țară, în apropiere de capitală. Numai că banii Violetei sunt pe terminate, fiind nevoită să-și vândă bijuteriile.Apare și tatăl lui Alfredo, Giorgio Germont, care îi cere Violettei să rupă această „legătură imorală”. După o dramatică luptă sufletească, Violetta hotărăște să renunțe la marea sa iubirea și pleacă subit la Paris, lăsându-i o scrisoarelui Alfredo, prin care comunică, aparent inexplicabil, hotărârea de a-l părăsi și de a se întoarce la viața de petreceri dinainte.
Are loc un bal grandios în casa Florei Bervoix. Printre alți invitați, la masa de joc se află și Alfredo. Intră Violetta la braț cu baronul Douphol. Între baron și Alfredo izbucnește o ceartă, ce tinde spre duel. Violetta îl imploră să nu-și riște viața. Alfredo este de acord, cu condiția ca Violetta să se întoarcă la el. Ținându-și promisiunea făcută lui Giorgio Germont, Violetta îi mărturisește lui Alfredo că îl… iubește doar pe Douphol! Într-un acces de furie, Alfredo o jignește și este provocat la duel de către baron.
Părăsită de toți prietenii, bolnavă foarte grav, ajunsă în pragul mizeriei, Violetta zace pe patul de suferință. Doar Annina și doctorul Grenvil, rămași credincioși, caută să-i dea curaj. Pe neașteptate apare Alfredo, care a aflat între timp adevărata cauză a despărțirii lor și s-a convins de nevinovăția Violettei. Din nou, cei doi tineri țes planuri pentru o viață fericită. Sosește și bătrânul Germont, care prețuind noblețea sufletească a Violettei, este acum de acord cu căsătoria lor. Este însă prea târziu! Boala necruțătoare nu iartă și Violetta se stinge în brațele lui Alfredo, pe care l-a iubit atât de mult…
Soprana Ana Maria Donose
În rolul principal va performa o invitată specială, soprana Ana Maria Donose, de la Opera Națională Română Iași.Artista a crescut ascultând cântări bisericeşti în casa bunicului arhidiacon, dar şi admirând-o pe verişoara sa, mezzosoprana Ruxandra Donose, care avea să devină celebră pe marile scene ale lumii. În clasa a IX-a a urcat pentru prima dată pe scena Operei din Iaşi: era unul dintre copiii de pe străzile Sevillei, în opera „Carmen”.Etapa următoare a fost Conservatorul, apoi a cântat în cor, a devenit solistă din anul 2012, a participat la concursuri, a obținut premii, iar publicul o cunoaşte și o prețuiește.
Ana Maria a absolvit Facultatea de Interpretare Muzicală din cadrul Universităţii de Arte „George Enescu” Iaşi – secţia Canto, la clasa prof. dr. Adriana Severin (2008) şi cursurile de Master, la clasa prof. dr. Corneliu Solovăstru (2010). Este căsătorită cu tenorul Cosmin Marcovici şi au avut câteva apariţii ca parteneri de scenă.
Spectatori fideli
Aflându-ne aproape de ora bilanțului se cuvine să anticipăm verdictul, precizând că a fost o Stagiune plină de reușite, cu premiere bine primite de public, cu spectacole de ținută, aproape fiecare reprezentație desfăşurându-se cu sala arhiplină. După cum ne-au semnalat vechile noastre colaboratoareVioleta Brânzea și Monica Floroiude la serviciul de Relații cu Publicul, trebuie salutată prezența la reprezentații pe lângă iubitorii statornici ai Operei(vechi melomani cu „ghiocei la tâmple”) și amultortineri. Unii dintre ei sunt studenți și masteranzi ai Facultății de Muzică de la Universitatea „Transilvania”,alții cursanți ai Academiei Forțelor Aeriene(ce atrag privirile publicului cu minunatele lor uniforme albastre de paradă), precum și elevi ai Liceului „Andrei Mureșanu” din Brașov (însoțiți de prof. Adriana Cațaron). Am întâlnitîn rândul asistențeimulte cunoștințe din județul Covasna, dar și elevi de la Liceul de Arte „Plugor Sándor” din Sf. Gheorghe veniți împreună cu directoarea apreciatei unității de învățământ,prof. Sebestyén-Lázár Enikő. Să nu-iomitem nici pe cei mai mici dintre spectatori, care împreună cu părinții sau bunicii se bucură cum doar ei știu de fiecare spectacol dedicat lor.
Program încărcat, plin de reușite
Este meritul întregului colectiv al Operei brașovene, al directorului Ovidiu Lucian Mezei, care s-a implicat mereu trup şi suflet ca instituția să-și respecte blazonul câștigat în cei 65 de ani de existență. Cititorii nu știu că la recenta evaluare a activității manageriale pe anul trecut, efectuată de o comisie de specialiști,dl. Ovidiu Lucian Mezei a obținut o notă foarte mare, aproape de maximul baremului impus. Deci, succesele nu se perpetuează de la sine, ci doar prin muncă și talent, nimic nefiind întâmplător.
Privind retrospectiv, dar nu exhaustiv, să rememorăm câteva întâmplări frumoase ale „vechii” Stagiuni, punctate cu ajutorul P.R.Cecilia Toma. În primul rând, trebuie salutată terminarea renovărilor interioare ale sediului, realizându-se un foaier elegant, ce a găzduit minunatele Saloane Muzicale ale Operei (o inițiativă salutară a managerului), recitaluri care s-au bucurat încă din debut de aprecierea publicului.
Să nu uităm că în toamna trecută, după 136 ani de la debutulla Brașov a primei operete românești „Crai Nou” de Ciprian Porumbescu,a avut loc un spectacol savuros cu același titluprezentat pe 6 octombrie 2018în Deschiderea ediției a XVI-a a Festivalului de Operă, Operetă şi Balet.
Lucrarea amintită fusesede fapt pusă în scenă în luna mai a anului trecut, bucurându-se de o primire foarte caldă din partea publicului. Ca atare, omul de cultură Ovidiu Lucian Mezei s-a gândit să realizeze un experiment, mutând spectacolul chiar în spațiul unde a avut loc Premiera, în anul…1882 – respectiv în Sala Festivă a Colegiului Național „Andrei Șaguna” din Brașov.
A urmat un alt eveniment notabil –„Gala Centenarului Marii Uniri” – ce a avut loc laTeatrul „Sică Alexandrescu”, spectacol grandios cu acces liber prezentat în colaborare de Operă și Filarmonică. În aceeași locație a avut loc, înainte de Crăciun,un altConcert Festiv comun, tot cu intrare gratuită.
Să consemnăm cu satisfacție Premierele Stagiunii, începând cu celebra operă „Rigoletto” de Giuseppe Verdi, care deși s-a mai jucat la Brașov, a cunoscut o revigorare spectaculoasă, beneficiind de originala montare a directorului de scenă italian Mateo Mazzoni. A urmatSpectacolul Extraordinar „Bun găsit, domnule Mozart!”, bazat pe un program nou, ce a marcat inaugurarea ediţiei 2019 a Festivalului Internaţional W.A Mozart, pentru ca în închereiera manifestării să fie prezentatăși o Premieră de balet – „Tanzen Mit Mozart”.
Iar nu de mult, pe 1 iunie a.c. a avut loc încă oPremieră, respectivun musical mult-așteptat de cei care îndrăgesc genul: „Nota zero la purtare” de Marius Țeicu și Ada Vertan.
În rândul manifestărilor tradiționale s-au înscris în luna octombrie a anului trecut Festivalul de Operă, Operetă și Baletajuns la ediția a XVI-a, apois-a derulat cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional W.A. Mozart, ce a început chiar pe 27 ianuarie, înziua de naștere a marelui compozitor. Să nu uităm nici de izbutitulTurneu în Austria și Germania efectuatîn luna martie 2019 de către un colectiv artistic brașovean cu opera ”Carmen” și cu un Spectacol de Gală.
A continuat „Recitalul de la ora cinci”la Muzeul „Casa Mureşenilor”
Un capitol special l-a vizat excelentul program de muzică şi poezie intitulat „Recitalul de la ora 5”, ce se derulează de ani buni săptămână de săptămână în ziua de miercuri la Muzeul „Casa Mureşenilor” (manager dr. Valer Rus). Conceptul este realizat de Opera Braşov în parteneriat cu amintita instituție muzeală, evoluând soliști cunoscuți.Amfitrioană este de fiecare dată actrița Nora Vlad, care face oficiile cu aplomb, arborând de fiecare dată o ținută elegantă. Acompaniamentul este asigurat de pianistele Simona Patriche şi Sena Ducariu, adesea luând parte chiar şi directorul Operei, pianistul Ovidiu Lucian Mezei.
Un ultim Salon Muzical al stagiunii
Marți, 25 iunie 2019, de la ora 17.00, în Foaierul Operei Brașov va avea loc ultimul Salon Muzical al Operei din această stagiune – o inițiativă extraordinară, cum spuneam, foarte bine primită de public – serată ce îi va reuni pe câțiva dintre cei mai îndrăgiți interpreți: sopranele Valentina Mărgăraș, Anda Pop,Cristina Radu,Maria Petcu-Catrina,Lăcrămioara Schuller șiMădălina Bourceanu,mezzosoprana GabrielaHazarian,tenorul Liviu Iftene, baritonul Adrian Mărcan, bas-baritonul Ștefan Schuller. Îi va acompania la pian,ca de fiecare dată,maestrul Ovidiu Lucian Mezei, prezentarea fiind asigurată de actrița Nora Vlad.
…În încheiere adresăm felicitări întregului colectiv al Operei brașovene pentru excelenta Stagiune, dorindu-le tuturor…vacanță plăcută!
Horia C. Deliu
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail