Activitatea agențiilor de turism care a fost afectată, grav, odată cu decretarea stărilor de urgență și alertă instituite ca urmare a pandemiei de COVID, își revine încet, încet, prin efortul depus de reprezentanții tututor celor care își desfășoară activitatea în acest domeniu.
Despre cele mai recente oferte de vacanță, despre problemele cu care se confruntă dar și despre sfaturile utile pentru clienți, am stat de vorbă cu Ștefan Leontin Joos, managerul Sun Travel – Franciza Christian Tour.
Agenția de turism Christian Tour își promovază ofertele de vacanță sub sloganul „Tu ai nevoie de vacanță! Noi avem cele mai bune oferte”. Ce oferte aveți, în această perioadă de pandemie pe care o traversăm?
Hai să discutăm de cea mai recentă promoție pe care am lansat-o o dată cu vestea bună a lansării zborurilor către Turcia, au apărut și oferte speciale cu reduceri de până la 58% față de prețurile inițiale pe care hotelurile le practicau. Nu este un tip de ofertă singular, vor fi astfel de oferte și pe Egipt-se lansează în cursul lunii august, Grecia a beneficiat de aceste tipuri de reduceri, atunci când s-a dat drumul la această destinație și se pot face și în perioada aceasta rezervări care, de exempu, pe lângă tariful promoțional de care beneficiază clientul, beneficiază și de anulare gratuită cu până la 10 zile lucrătoare înainte de plecare, adică are și o anumită siguranță că dacă ceva intervine, nu-și pierde banii.
Către câte destinații aveți oferte? Mă gândesc că aveți un număr limitat, în acest moment?
În momentul de față, da, ne limităm la piața internă, deci România, precum și Bulgaria, Grecia, cu restricțiile de rigoare impuse de statul elen, Turcia care pornește începând cu 10 august și urmează Egiptul, în cursul lunii august. Am dat drumul, din 30 iulie este oficial, la Spania- Mallorca.
Simți că ai voștri clienți au o oarecare reticență să cumpere vacanțe?
Da, există clar în piață și nu doar în rândul clienților fideli, ci în rândul oricui, există o reticență la a călători. Vine, cel puțin, din mai multe direcții. Una, cred eu, este bombardamentul mediatic cu referire la numărul de cazuri în explozie, și asta creează cumva un disconfort în rândul celor mai mulți oameni, asta pe de o parte, pe de altă parte este lipsa informațiilor corecte, informații pe care oamenii le iau din diferite surse neverificate, în mare parte de pe internet unde circulă foarte multe fake news-uri care fac referire la tot felul de restricții și tot felul de bariere care în final pot să nu existe, referitoare la anumite destinații.
Dacă se adresează agenției voastre, clienții pot primi informațiile corecte de care cu nevoie?
Dacă se adresează la agenția noastră noi putem să le dăm informațiile la zi pentru fiecare destinație, legat de cum se poate călători, care sunt avantajele/dejavantajele, costuri, costuri suplimentare pentru că, de exemplu, introducerea testului Covid pe Grecia reprezintă un cost suplimentar pe care clientul îl are în momentul de față, cu vacanța.
Ați fost în vacanță în Grecia, chiar în perioada în care se vorbea despre faptul că se stă la graniță pentru testare, cred…
Atunci nu se cerea testul. S-a introdus imediat după aceea….circulă foarte multe fake news-uri. Vedeam la televizor ce se vorbea și chiar discutam cu un prieten despre cum vom trece granița – că ar fi 5-6 ore de așteptat la graniță. Experiența mea a fost cu totul diferită. Am trecut granița în 5 minute, în Bulgaria, a trebuit să trec prin controlul pașapoartelor și am predat declarațiile pe proprie răspundere, pentru tranzit, iar în Grecia am trecut în 2 minute. S-au uitat la pașaport, nici măcar nu ni s-au cerut acele declarații electronice pe care le completam online și după care se genera un formular cu cod QR pe care se presupunea că vameșii îl vor cere. Multora le-a fost cerut. Nouă, nici măcar acel formular nu ne-a fost cerut. Am trecut foarte repede. La două zile după mine, prietenul meu la fel a trecut, am discutat telefonic despre cum a fost. În continuare, dacă ne uitam la știri, se prezentau cozi de kilometri, deci, știri ireale.
Ca simplu cetățean, dar și ca reprezentant al unei agenții de turism, de ce crezi că mass- media românească, de dimineața până seara prezintă informații doar despre COVID-19?
Problema mea nu este neapărat că se vorbește numai despre COVID, problema mea, ca simplu cetățean, este în ce fel se vorbește despre COVID. Adică, dacă doar astea sunt știrile: că au mai apărut 100 de cazuri, că s-a mai infectat directorul nu știu care, eu cred că e în neregulă. Ar trebui privită puțin chestiunea în ansamblu, adică: într-adevăr avem un număr de infectări într-o zi, dar de ce nu vorbim și despre rata de vindecare? De ce nu vorbim și despre faptul că randamentul tratamentului s-a îmbunătățit? De ce se vorbește doar pasager despre faptul că suntem aproape să avem un vaccin, în acest sens? Ok, dacă vorbim despre tot tabloul acesta, hai să nu ne limităm doar la o zonă, care este este senzațională, și presa trebuie să urmărească senzaționalul. Eu cred că o presă echilibrată este aceea care informează cetățeanul din toate unghiurile, iar cetățeanul sau consumatorul de presă este cel care trebuie să decidă pe care dintre informații dorește să le păstreze ca și valide pentru el. Acesta ar fi punctual meu de vedere. De ce se vorbește? Pentru că este cea mai actuală temă și va mai rămâne, din păcate, încă o perioadă.
La începutul lunii martie, când a venit pandemia peste noi, spuneai că e nevoie ca turismul, care este primul domeniu afectat, să fie sprijinit de mediul politic. S-a întâmplat ceva în acest sens? Ați simțit ceva palpabil, din punct de vedere fiscal?
Am beneficiat de același tratament ca oricine din țara asta, adică, de absolut nimic. Ni se promit acum niște granturi nerambursabile, care, să vedem în ce fel vor putea fi accesate, pentru că există niște condiții de eligibilitate. Apreciez, din puținele informații scurse în presă din partea guvernanților, că în momentul de față e posibil ca nu toată lumea să poată avea acces la aceste fonduri, iar în aceste condiții, ne așteptăm ca unii să devină victime ale acestei pandemii.
Cum ați reușit să gestionați problema vacanțelor rezervate, în care clienții voștri nu au mai avut posibilitatea să plece?
Putem spune că noi am avut în primele două luni ale anului rezervări la un nivel foarte bun, adică am avut o creștere a vânzărilor undeva de 60% față de anul anterior. Am făcut niște proiecții în Christian Tour, la nivel de companie, și știam pe zona noastră ce urmează să se întâmple. Aveam foarte mult de lucru, am lucrat și ne bucuram de acest aflux de rezervări. Ulterior, s-a dovedit că acest aflux de rezervări trebuie și gestionat, într-o situație care ne era total nouă. Marele nostru noroc a fost că echipa de suport centralizată, Christian Tour, a reușit să gestioneze o mare parte din rezervări; am reprogramat, am eliberat vouchere, pe unele le-am anulat, în condițiile în care am putut să le anulăm și să ajutăm clienții – pe unele le-am anulat pentru că așa au cerut clienții. Una peste alta, pentru peste 90% dintre clienții noștri s-a reușit reprogramarea sau eliberarea unui voucher pentru a putea fi folosite sumele plătite, pentru o vacanță ulterioară, iar o proporție de 10% au anulat, pur și simplu, fiindu-le frică să mai călătorească.
Ce ai mai dori să le spui clienților actuali și potențialilor client despre plecarea în vacanță, în situația în care ne aflăm acum?
Ce aș dori să le spun este că trebuie să aibă încredere că se poate călători, chiar și în aceste condiții, și în țară și în străinătate, și să se informeze foarte bine asupra tuturor condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească pentru anumite deplasări, să facă acest lucru din surse oficiale și autorizate, iar în măsura în care simt că nu au primit suficiente informații, pot să se adreseze unei agenții de turism cu tradiție, cu nume, cu know-how și cu un brand pe piață și, poate cel mai important lucru în perioada aceasta – și este un mesaj către toată lumea și nu doar în zona turismului – este să cumpere local. Foarte mulți sunt tentați acum să facă rezervări prin tot felul de motoare de căutare, de unde au impresia că vor putea scoate o rezervare cu 25 de euro sau cu 50 de euro mai ieftin și au făcut mare economie. Nu au făcut mare economie și spun asta în mod hotărât, pentru că privează circuitul economic al județului de acele sume de bani pe care ei le plătesc, pentru, uneori, unele companii care nu au nicio treabă cu…
Te referi la site-uri…
Mă refer la site-uri de vânzări, care nici măcar nu sunt agenții de turism și care, de cele mai multe ori, nu oferă niciun suport tehnic sau operațional corespunzător. O agenție de turism își asumă contractual o serie de responsabilități față de client. Un site de vânzări, niciodată, iar oamenii, sub mirajul faptului că economisesc 25 de euro la o vacanță, au impresia că au făcut o afacere extraordinară.
Deci, recomand să își cumpere vacanța de la agenția locală. Noi suntem aici de 15 ani, alții sunt aici de 20 de ani, vom rămâne aici, vom depăși, într-un fel sau altul, acest moment greu pentru noi. Vom rămâne aici, ne vom saluta mâine pe stradă și cu siguranță, avem interes să păstrăm cât mai mulți bani în circuitul intern al județului, cu atât mai mult în această perioadă.
Acum, de când s-au deschis agențiile, clienții aleg mai mult destinațiile din țară?
Da, din fericire, avem rezervări, pe destinații din România, în special- mare, munte, Delta, dar și pentru alte destinații.
Rezumând, ce mesaj ai pentru cei ce vor să cumpere vacanțe?
Mesajul meu acesta este: să cumpere local, să se informeze și să încercăm să păstrăm aici bănuții și aceasta nu este doar pentru turism, ci pentru toate activitățile, dacă dorim să avem locuri de muncă, în continuare.
A consemnat Maria CREȚU-GRAUR
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail