Potrivit specialistului în strategii de comunicare al Centrului de Comunicare al Fermierilor din România, Lorin Vasilovici, producătorii de cartofi, în mod special cei din judeţul Covasna, sunt foarte puternici din punct de vedere tehnic, logistic şi al productivităţii. Declaraţia a fost făcută în contextul unei discuţii despre un nou proiect de promovare a produselor româneşti în marile magazine din ţară ce include şi judeţul Covasna, denumit „Dor de Gust”.
„Pot să vă spun că specificul zonei Covasna-Harghita este unul al unor producători foarte puternici, şi care dispun de suprafeţe, de tehnologie şi de logistică la nivel european. Toţi cei cu care am discutat şi cu care am început livrările, dispun de echipamente, logistică şi experienţă. Dacă ar fi să precizăm, aici este una din cele mai bune colaborări”, a declarat Lorin Vasilovici, managerul proiectului „Dor de Gust”.
Proiectul „Dor de Gust” a fost iniţiat în luna decembrie a anului trecut, de către un grup de producători de legume, cu sprijinul Centrului de Comunicare al Fermierilor din România şi Asociaţiei Interprofesionale Prodcom. După ce a fost demarat propriu-zis în luna iulie, când primele legume româneşti cu eticheta „Dor de Gust” au ajuns în cele mai mari magazine din ţară, organizatorii vor organiza o întâlnire a producătorilor care va marca începerea iniţiativei Luna cartofului românesc. Întâlnirea va avea loc în data de 24 octombrie, începând cu ora 10:30, în sala Titulescu din cadrul Complexului Expoziţional Romexpo din Bucureşti, fiind aşteptaţi peste 250 de fermieri din legumicultură, pomicultură şi preponderent a producătorilor de cartofi, din toată ţara, dar şi reprezentanţii reţelelor de retail care susţin acest program. La această lansare sunt invitaţi fermierii care au deja contracte cu hipermarketurile dar şi alţi fermieri care consideră că în perspectivă pot produce produse de calitate care să corespundă cerinţelor din supermarketuri.
Potrivit managerului proiectului „Dor de Gust”, pentru această iniţiativă, în lunile seprembrie şi octombrie au fost realizate o serie de prospecţii în principalele bazine producătoare de cartofi, în primul rând Covasna, Harghita, Braşov, dar şi în alte două zone cu potenţial precum Suceava şi Cluj. În zona Covasna-Harghita au fost deja încheiate contracte de livrare prin grupul Agricover către marile reţelele de retail, în special Kaufland, cu producători de cartofi din această zonă.
„Ne-au contactat reprezentanţii acestui program (…), pentru că au nevoie de cartofi româneşti în permanenţă, cu livrare continuă în hiper şi supermarketuri. Aici au găsit fermieri care să corespundă cerinţelor privind cantitate, calitate şi continuitate a produselor. Sunt cei mai buni fermieri privind producţia de cartofi, din ţară”, a declarat şeful de serviciu al Camerei Agricole Covasna, Kosma Bela.
5 producători mari contractaţi, mulţi producători mici dornici
În momentul de faţă 5 producători au semnat un contract cu hipermarketurile din ţară pentru aprovizionarea continuă şi de calitate cu cartofi româneşti, din cei 15 care sunt contractaţi la nivelul regiunii de producţie Covasna-Harghita-Braşov-Cluj-Suceava. Potrivit managerului acestui proiect care doreşte promovarea legumelor şi fructelor româneşti pe piaţa marilor magazine, există mult mai mulţi producători mici, care nu dispun de tehnologia necesară pentru a face faţă cererii retailerilor, însă care au cartofi de calitate, şi dorinţă de a-şi comercializa producţia. Acesta îi îndemnă pe micii fermieri să ia legătură cu producătorii mai mari, care deja au un contract semnat, sau care dispun de tehnologie şi logistică, pentru a-şi putea comercializa marfa prin intermediul lor.
„Pe lângă cei mai importanţi producători mai există producători mai mici, care ar trebui să fie şi ei incluşi în program, dar care nu dispun nici de mijloace de selecţie, nici de depozite, şi atunci noi încercăm să creăm nişte lideri zonali, în mijlocul cărora să coagulăm şi potenţialul fermierilor mici şi mijlocii care nu dispun de asemenea posibilităţi. Oamenii din zonă să ia legătura cu cei 5-6 producători cu care Agricover este deja în relaţii comerciale, pentru a putea comercializa prin intermediul lor, pentru că ei dispun de logistica pe care retailerii o solicită”, a mai spus managerul proiectului.
Cartofii româneşti mai gustoşi decât cei din afară
Susţinerea economică a pieţei româneşti prin achiziţionarea produselor autohtone nu este singurul motiv pentru care cumpărătorul trebuie să aibă în vedere când alege produsele de consum. Potrivit şefului de serviciu al Camerei Agricole Covasna, Kosma Bela, legumele şi fructele cultivate pe pământurile noastre sunt şi mai gustoase decât cele aduse de afară, lucru demonstrat de câţiva ani. Acesta a amintit că în special cartofii aduşi de afară sunt de fapt pentru consum animal, nicidecum pentru cel omenesc. „Există o diferenţă tocmai la gust, între cartofii autohtoni şi cei de afară. Cartofii noştri sunt pentru consum uman şi ce se importă, se importă uitându-se la preţ. (…) Această siglă va demonstra că este produs în ţară, cu gust”, a punctat Kozma.
Directorul Direcţiei pentru Agricultură a Judeţului Covasna, Konczei Csaba, a explicat de ce preţul cartofilor din import este cu mult mai mic decât cel al cartofilor autohtoni, făcând referire la mărimea acestora. În ţările din Vest, consumatorii sunt obişnuiţi să achiziţioneze cartofii mai mici, deoarece consideră că ar avea mai puţine substanţe toxice folosite la tratarea plantelor contra dăunătorilor, decât cei mari. Astfel, cartofii mai mari iau drumul fermelor pentru a putea fi daţi spre consumul animalelor, în special al porcilor. Fiindcă cererea pe piaţa românească a cartofilor este preponderentă pentru cei de mărime mare, producătorii din afara graniţelor ţării au înţeles că pot profita de acest lucru, comercializând cartofii furajeri pe piaţa românească.
Cumpărătorul poate vedea de unde pleacă cartoful cumpărat
Un alt beneficiu pe care proiectul „Dor de Gust” îl aduce este trasabilitatea produsului achiziţionat. Cumpărătorul are acces la toate informaţiile despre produsul achiziţionat, putând chiar să viziteze locul de provenienţă a acestuia: „Prin acest program, consumatorul poate să ia legătura şi să vadă de unde vine cartoful. Poate să ceară informaţii despre cartof: de unde este sămânţa, cât îngrăşământ s-a administrat, ce pesticide s-au folosit, deci tot. Poate să vină şi să vadă unde s-au cultivat cartofii, să se convingă că sunt produse din ţară, şi că sunt cartofi româneşti”, a explicat Kozma.
În momentul de faţă, se precoizează că aproximativ 10-15% din producţia totală de cartofi din judeţul Covasna va fi vândută în cadrul acestui proiect către marile magazine din ţară, în primă fază, urmând ca această cantitate să crească odată cu interesul consumatorului pentru un produs mai gustos şi poate mai sănătos.
„Niciun program de genul acesta nu va fi capabil să absoarbă toată producţia, dar câte un pic aici, câte un pic la export şi tot aşa, încetul cu încetul ajungem la vânzarea întregii cantităţi de producţie”, a conchis Konczei Csaba.
Pagina oficială a proiectului „Dor de Gust” poate fi accesată aici: http://dordegust.ro/
Maricela Dan
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail