Interviu cu dl. Nicu Rădulescu, preşedintele Organizaţiei Patronale a Turismului Balear din România
Pe domnul Nicu Rădulescu l-am întâlnit la Bursa și Forumul de Turism Balnear, ediția a X-a, care a avut loc la sfârșitul lunii septembrie, la Hotelul Internațional din staţiunea Băile Felix. Manifestarea devenită tradițională a adus împreună parteneri de afaceri și prieteni, pentru a stabili noi contacte şi a asculta teme de mare interes în prezentarea unor invitați de seamă.
Cu această ocazie a fost vizitată și noua investiție a SC Turism Felix, complexul LOTUS, de 5 stele, care cuprinde două hoteluri de cinci stele, 14 bazine cu apă, o bază de tratament echipată cu aparatură nouă, de ultimă generație, săli de conferință, restaurante, plus o zonă de agrement cu o investiție de 11 milioane de euro.
Stimate domnule Nicu Rădulescu, vă rog să ne spuneţi care ar fi concluzile acestui Forum de mare importanţă naţională şi internaţională…
Această manifestare reuneşte anual mai mulţi specialişti din turismul balnear din România şi din mai multe ţări europene, lectori din diferite colţuri ale României şi este destinată în primul rând întâlnirii dintre cerere şi ofertă. De această dată s-a discutat mult despre produsele şi servicile oferite de noi atât pe piaţa internă cât şi pe cea externă. Au fost şi unele dezbaterei cu care se confruntă turismul balnear românesc şi modul în care noi va trebui să relaţionăm atât cu autorităţile central, cât şi cu cele locale, pentru a putea ieşi pe piaţa internă cât şi externă cu produse balneare importante şi cu preţurile racordate la aceste piețe. Am discutat aici şi despre marketing şi promovare cât şi despre problemele cu care ne confruntăm legat de pregătirea profesională, cu managementul societăţilor din acest domeniu, cu diferite produse balneare cu care suntem în competiţie cu alte ţări. Sigur, legat de aceste provocări noi oferim întotdeauna şi soluţii. Ediţia de anul acesta este una jubiliară, una specială, deoarece acum zece ani am debutat cu prima Bursă şi Forum balnear al României, tot în această sală a Hotelului Intercontinental din Staţiunea Băile Felix. Este o mare bucurie pentru noi să constatăm că, în zece ani de zile, Băile Felix au evoluat pozitiv şi că investiţile făcute aici, de peste 40 milioane de euro, sunt în măsură să plaseze această staţiune într-o poziţie de lider, alături de celelalte investiţii care s-au făcut în Sovata, Covasna, Tuşnad, Govora, Călimăneşti – Căciulata, în Geoagiu Băi şi în alte staţiuni româneşti de interes naţional şi international, să ne ducă întradevăr la convingerea că peste ani de zile o să fim în eşalonul fruntaş al ţărilor europene. Trebuie să vă spun că România este considerată, la ora actuală, o ţară cu un potenţial şi cu resurse naturale balneare unice cum sunt mofetele de la Covasna, de la Tuşnad, de la Buziaş sau sulfatarele de la Balvanyos. Mai avem calitatea apelor minerale, iar calitatea personalului medical sunt tot atâtea elemente care ne pot convinge pe noi că putem avea succes, dar cu convingerea să lucrăm împreună. Concluzile forumului- care a avut loc timp de două zile- sunt că România poate să reuşească prin investiţile majore care s-au făcut, în condiţile în care mediu instituţional, Guvernul României îşi va da mâna cu investitorii. În măsura în care vor realiza pateneriate public locale atât cu primăriile cât şi cu celelalte instituţii care pot să ajute, în aşa fel încât turismul balnear să beneficieze de un climat investiţional prietenos, în măsura în care guvernul va reuşi să ne acorde facilităţi, în măsura în care vor exista taxe şi impozite locale care vor facilita investiţile din staţiunile noastre. La momentul actual lucrurile nu sunt atât de favorabile şi ne crează dificultăţi în ceea ce priveşte continuarea investiţilor.
Cine sunt colaboratorii dvs în aceste demersuri ?
Alături de noi au fost mereu dar şi în prezidiu Forumului de Turism Balnear doamna Lucia Nora Morariu Presedintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), dl. Lucian Popuş primarul comunei Sînmartin de care aparţin staţiunile Băile Felix şi Băile 1 Mai şi dl. Florian Serac, directorul general al SC Turism Felix SA, iar buna organizare a acţiunii a fost asigurată de d-na Rodica Georgeta Pencea, secretar general al O.P.T.B.R. Am discutat mult în această perioadă şi aţi văzut ce personalităţi au fost aici, în frunte cu secretarul de stat în Ministerul Economiei – Departamentul pentru IMM-uri, Mediu, Afaceri şi Turism, dl. George Constantin Brezoi, coordonator al domeniului turismului. Dânsul a venit de la o acţiune de lansare a Hotelului Brădet din Sovata, unde a fost extrem de încântat de ceea ce a văzut acolo şi chiar mi-a spus că este foarte impresionat de ceea ce a văzut şi aici la Felix. Întradevăr acesta a spus ca o concluzie, citez: „Chiar dacă sunteţi în concurenţă, mă bucur că promovaţi împreună turismul balnear. Toate investiţiile sunt extraordinare, avem aşadar un pachet complet, nu ne rămâne decât să-l promovăm”,
Mă bucur mult de aceste veşti bune care ne fac să ne simţim mândri de progresele făcute în acest domeniu. Dar nemulţumiri aveţi ???
Punctele slabe ar fi în primul rând puţina solicitudine pe care ne-o arată Statul, deoarece guvernele care s-au perindat au făcut mai mult intenţii declarative. Deşi turismul balnear a fost declarat de mai multe ori ca fiind prioritar pentru economia naţională, lucrurile nu s-au concretizat în maniera de a fi scutiţi de taxe şi impozite şi a ne ajuta să depăşim unele dificultăţi. Din păcate, Statul nu s-a implicat în mod serios şi nu a făcut deosebiri între domenii în sensul că o investiţie în domeniul balnear depăşeşte 2-3 milioane de euro, şi vrem ca la partea de promovare rolul Statului să fie mult, mult crescut. Tot un punct slab este faptul că, aţi putut observa, că noi am discutat extrem de serios problema atragerii de fonduri europene. La ora actuală întreaga activitate pe măsura 7 din Programul Operativ Regional se referă la bani daţi care vor fi daţi pe proiecte doar autorităţilor locale, ori problemele cu care se confruntă companiile private sunt mult mai importante; deci ar trebui ca o mare parte din bani să se ducă către companiile private. Acestea sunt cele care investesc, ele sunt cele care îşi riscă fonduri, ca atare trebuie să modificăm legislaţia în sensul în care să obţinem sumele necesare pentru a putea să accesăm bani importanţi în vederea modernizării activelor hoteliere, modernizării bazelor de tratament şi, evident, în parteneriat cu consilile locale să putem să modernizăm şi structura adiacentă acestui sector.
Am văzut că la acest forum au venit şi parteneri din străinătate…
În primul rând ne-a interesat poziţia unor manageri cu experienţă de pe piaţa Austriei şi de pe piaţa Poloniei. De ce aceste pieţe ? Deoarece noi avem reprezentanţi în aceste două ţări pe domnul Simion Giurcă, director al Biroului românesc de informaţii turistice din Viena şi pe doamna Ruxandra Ana, director al Biroului de turism al României la Varşovia, care au făcut nişte prezentări excepţionale. Ei au arătat potenţialul nostru aşa cum este văzut din ţările respective, dar şi cum a reuşit Polonia să aibă o rată de absorbţie a fondurilor europene de peste 90 %. Prezentările au fost foarte interesante, ele desfăşurându-se într-un climat interactiv. O experienţă foarte interesantă ne-a adus şi d-na Donna Dvorak din Cehia, care este expert la Institutul de Management Hotelier din Praga, cu un proiect de-al lor pe care îl au în derulare şi care poate constitui o bază de plecare pentru proiectele noastre. Un alt proiect deosebit a fost expus aici “Pe urmele romanilor “, proiect susţinut de European Spa Assciation al cărui vicepreşedinte sunt, şi care promovează staţiunile din ţările unde au existat celebrele terme romane care reprezintă începuturile băilor termale. Desigur “Spa” înseamnă Sanitas per Aqua adică “Sănătate prin apă” iar la noi în ţară avem unele staţiuni chiar de pe vremea romanilor cum ar fi Herculane din judeţul Caraş-Severin, Germisara de la Geoagiu Băi, jud. Hunedoara şi Ocna Sibiului. Aceste stabilimente plasează România pe primele locuri din lume.
Am văzut că au participat la Forum şi mulţi tineri…
Da, tendinţa generală a fost ca cei care au expus şi a celor care şi-au arătat viziunea în ceea ce priveşte marketul şi promovarea online au fost în general tinerii. Din punctul meu de vedere este momentul ca şi în organizaţia noastră ( O.P.T.B.R .) tinerii să înceapă să deţină poziţii de lideri, pentru că am observat că lidership-ul la tineri este mult mai ambiţios, mult mai îndrăzneţ şi cred că, în câţiva ani, proiectele pe care le au vor deveni realitate şi vor fi extraordinare. Aţi observat că au venit firme care au combinat conceptul de cură balneară clasică cu conceptual de Spa şi Wellness, concepte originale cu terapii originale. Aceste interferenţe sunt de mare efect aşa cum avem un proiect pilot cu tratamente anti îmbătrânire (anti-aging) folosind tratamentul academicianului roman dr. Ana Aslan de renume mondial, un brand recunoscut în anii 70, acum find un brand pe care noi vrem să-l scoatem din nou la suprafaţă, să-l reactualizăm şi să-l combinăm cu tratamentele noastre cu factori naturali de cură cu ape minerale, termale şi alte produse naturale ca să-l putem vinde atât românilor cât şi străinilor. Deja a fost identificată o piaţă fantastică: a românilor din diaspora. Aceasta este o piaţă realmente fantastică pentru noi.
Vă mulţumesc mult stimate domnule Nicu Rădulescu şi vă dorim mult succes în activitate şi aşteptăm noi şi generoase manifestări din partea organizaţiei dvs. Mult success în continuare !
Matei Schinteie
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail