După cum începem să ne obișnuim, Întorsura Buzăului continuă să ne surprindă cu performanțe demne de menționat la nivel național pe o multitudine de planuri. În ceea ce privește rezultatele examenului de Bacalaureat 2019, primele 4 medii din Covasna sunt obținute de către absolvenții Liceului Teoretic „Mircea Eliade” Întorsura Buzăului.
Tinerii de vază ai liceului sunt Ioan-Radu Onea (9,85), Denisa-Mihaela Băilă (9,85), Ana-Maria Mariș (9.91) și Iulia Bocîrnea (9.93). Eleva cu cel mai bun rezultat al examenului maturității din județul Covasna a fost de acord să răspundă la câteva întrebări și, astfel, ne-a dezvăluit ce reprezintă cu adevărat munca unui licean care vrea și obține performanță, ce înseamnă presiunea Bacalaureatului și cu ce prejudecăți se confruntă în societate “copilul deștept”.
Lectură plăcută!
În primul rând, felicitări pentru rezultat și nu numai! Felicitări pentru modul în care ai reușit să faci față unui stres la care toți elevii de vârsta ta sunt expuși în acest punct al vieții. Aș vrea să știu mai multe despre tine. Ce profil ai studiat în cadrul Liceului Teoretic„Mircea Eliade”?
Matematică-informatică. Mulțumesc foarte mult pentru apreciere!
De ce ai ales acest profil?
Nu cred că am un răspuns pentru întrebarea asta. În clasa a VIII-a, când a trebuit să mă decid ce vreau să fac, voiam inițial să merg în Brașov, la C.N. “Andrei Șaguna”. Aveam o medie cu care puteam intra foarte ușor, dar am hotărât, totuși, să rămân mai aproape de casă. Atunci, fiind foarte confuză în legătură cu cine sunt și ce vreau să fac, am ales acest profil pentru că mi s-a părut cel mai versatil dintre toate… Cel de la care aș fi putut pleca în mai multe direcții după ce imi dau seama ce vreau de fapt.
Eram puțin speriată de matematică și de liceu, dar am descoperit că nu e atât de rău pe cât mi-am imaginat. Și, dacă poate nu eram sigură pe alegerea mea acum 4 ani, acum știu foarte bine că a fost decizia corectă.
Presupun că și profesorii au avut un aport important la munca pe care ai depus-o în acești 4 ani. Cine te-a îndrumat pentru examenul de bacalaureat?
Desigur, profesorii au avut o influență foarte mare asupra mea, dar și asupra colegilor mei. Desi toți ne-au sfătuit și ne-au încurajat, pentru mine, meritele cele mai mari revin profesorilor de la disciplinele la care am susținut examenul. La biologie, doamna Gyorgy Corina, diriginta noastră, de asemenea, la orele căreia am învățat cele mai interesante și utile lucruri, nu doar pentru bacalaureat, ci și pentru viață.
La română, doamna directoare Bularca Maria, care pentru mine este un exemplu de eleganță și pozitivitate.
La matematică, doamna Bărbuș Rodica, profesoara mea preferată din tot liceul (fără supărare pentru ceilalți), la orele căreia mergeam mereu relaxată, și care a reușit să predea matematica în cel mai frumos mod posibil.
Toate trei ne-au încurajat, nu au pus asupra noastră presiuni, ne-au repetat de nenumărate ori că această notă nu ne definește întreaga viață și că trebuie să avem încredere în ceea ce știm.
Foarte frumos! Ați fost norocoși să aveți parte de un asemenea sprijin.
Ce ți se pare cel mai dificil în ceea ce privește examenul de bacalaureat?
Da, la acest capitol chiar mă pot lăuda că am avut ocazia să întâlnesc un colectiv de profesori atât de frumos.
Subiectele în sine nu sunt dificile, as minți dacă as spune că sunt. Din păcate, chiar devin din ce în ce mai ușoare într-o încercare disperată de a crește promovarea fără a îmbunătăți, de fapt, învățământul în vreun fel. Dificil e să ajungi până la examen. Din nou, dacă în liceul nostru au lipsit presiunile din partea profesorilor, presiunea externă încă există. Există si frica pe care noi, ca elevi, ne-o construim. Spre exemplu, frica de a-ti anula lucrarea. Foarte mulți prieteni mi-au mărturisit că, în timpul examenului, le-a fost mai frică să nu cumva să facă vreun semn distinctiv și sa se trezească cu lucrarea anulată, decât că nu ar ști să rezolve subiectul. Acum că am primit și rezultatele, ne dăm seama că nu trebuia să ne facem griji aproape deloc, doar să fim atenți. Poate pare foarte stupidă această grijă, dar, din ce am observat, e foarte des întâlnită.
Într-adevăr, am mai auzit povești despre teama cu anularea lucrării și cred că reprezintă o frică bine fondată pentru elevi.
Care sunt planurile tale de viitor? Către ce domeniu dorești să te îndrepți și ce facultate vei urma?
Voi merge la Universitatea Transilvania din Brașov, Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor, departamentul Automatică și Informatică aplicată. Va reprezenta oarecum o provocare pentru mine, însă sunt convinsă că, dacă îmi dau interesul, e imposibil să nu am rezultate cel puțin frumoase și la facultate.
De ce crezi că va reprezenta o provocare?
Pentru că, mai ales în ultimul an, informatica și fizica nu au fost pe planul principal pentru mine, iar acest domeniu pe asta se bazează. Practic, am mult de recuperat la acest capitol, dar nu mă îndoiesc că voi ajunge la nivelul pe care îl vreau. La matematică, totuși, sunt sigură că mă voi descurca, iar asta mă liniștește foarte mult.
Evident, sunt așteptări pe care mi le-am creat eu. Sunt sigură că, după ce voi experimenta viața de student, îmi voi schimba răspunsul radical (într-un mod pozitiv, sper eu).
Probabil că și răspunsul la următoarea întrebare va fi ușor prematur, dar îmi încerc norocul: Chiar dacă nu ai ajuns încă pe băncile unei facultăți, cât crezi că este de întemeiat examenul de Bacalaureat, având în vedere utilitatea materiei sale în planurile de viitor?Întreb asta pentru că, de la o generație la alta, tot mai mulți elevi susțin că materia studiată pentru bac este inutilă și îi reține de la aspectele cu adevărat importante de care ei trebuie să se ocupe pentru a-și asigura viitorul.
Pe o temă similară a inițiat o discuție pe grupul liceului zilele trecute un elev din clasa a XI-a, membru al echipei de debate. Acea discuție mi-a umplut inima de bucurie și mi-a plăcut să observ răspunsurile. Am vrut să mă implic și eu, dar ceva m-a oprit pe moment. Uneori, am impresia că din postura de „copil deștept”, mulți nu au încredere în cuvintele mele când îmi ofer opinia în legătură cu școala. Știu ce gândesc unii: „E deșteaptă. Normal că gândește așa, ea învață, tocește, nu are cum să înțeleagă prin ce trec restul elevilor”. Evident că nu le dau crezare, dar mi-e greu să îi conving că nu mă simt deloc superioară sau privilegiată doar pentru că am anumite rezultate.
Dar, pentru cine alege să mă creadă, eu consider că bacalaureatul este important din punctul de vedere al experienței de examen în sine. Mulți elevi, pe lângă evaluarea națională și bacalaureat, nu au ocazia să susțină examene asemănătoare, iar la facultate examenele sunt mult mai numeroase și mai dificile. Șocul poate fi imens. Din punctul de de vedere al materiei, totuși, și eu îl consider oarecum irelevant. De multe ori, materia pe care o învățăm pentru Bacalaureat rămâne acolo, la examen. Depinde, evident, de modul în care ai învățat.
De asemenea, nu toate materiile de la Bacalaureat le vei folosi la facultate, în funcție de alegerea ta. Spre exemplu, eu nu voi mai folosi biologia sau eseurile de la română, dar nu cred că m-au împiedicat să învăț ceva mai bun. Cred că ce am învățat, intr-o anumită măsură, a avut un rol și un sens în timpul liceului. Voi merge la facultate și voi învăța alte lucruri ce vor avea un sens atunci, pe moment. Același lucru îl voi spune și despre facultate. Nu tot ce voi învăța acolo îmi va folosi în viitoarea mea carieră. Este o dilemă la nivel de țară, dar nu numai. Evident, discuția este mult mai amplă și cuprinde atâtea variabile, încât e imposibil să rezum totul aici.
Pentru ca toți să vadă omul din spatele muncii, ajută-ne să te cunoaștem mai bine. Care sunt activitățile unui „copil destept”? Ce faci când ești doar tu cu tine? Ce îți place să citești? Ce muzică asculți? Ce filme vizionezi?
Îmi place foarte mult să citesc, am această pasiune de când eram mică. Nu am avut atât de mult timp de citit în ultima vreme, dar sunt hotărâtă să recuperez în vacanță. Îmi place în mod special literatura SF, nici eu nu pot să-mi explic de ce, dar citesc și cărți „clasice”, precum Mândrie și Prejudecată, care este printre preferatele mele (aproape am plâns citind-o și stiu că pare ciudat, adică… Cine mai plânge citind? Eu!).
În materie de muzică, ascult chiar toate genurile, în afară de heavy metal (unele chestii sunt peste măsura mea de înțelegere). În ultimul timp, ascult foooarte multe melodii în spaniolă sau franceză (sunt, de asemenea, pasionată de limbile străine și astea sunt cele două care m-au cucerit până acum și abia aștept să învăț cât mai multe). Nici la filme nu sunt pretențioasă. Desigur, sunt o romantică incurabilă, dar îmi plac și filmele de groază, spre exemplu. Mi se par chiar foarte amuzante uneori, fiind o fire realistă, totodată.
Mie și prietenilor mei ni se pare foarte amuzant că ne distrăm mai mult la filme de groază (unde, în mod normal, ar trebui să ne speriem), decât la filmele de comedie. Ne amuză mai mult să analizăm tot ce e greșit în filmele de groază sau ce nu ar fi posibil în realitate, decât glumele intenționate din comedii.
Ai un model/modele în viață? Persoane publice sau din familie care ți-au influențat viața?
Nu am un model anume. Încerc să nu aspir să fiu altcineva pentru că fiecare persoană e diferită și nu aș vrea sa fiu dezamăgită comparându-mă cu alții, când pot fi fericită comparându-mă doar cu mine însămi. Totuși, știu să apreciez persoanele care au o mentalitate pozitivă, sănătoasă, care nu se ghidează după ideile promovate în masă în online-ul românesc și din afară. Un exemplu ar fi o colegă a mea, fostă colegă acum, Alexandra Anghel, care mereu promovează diversitatea și gândirea liberă. Chiar o apreciez pentru ce e și ce reprezintă. De asemenea, prietenii mei sunt fiecare un model pentru mine (de bunătate, generozitate) și mă bucur că i-am întâlnit. Evident, nu pot să nu-mi menționez părinții de la care am învățat să fiu mereu sinceră cu mine și cei din jur și să fiu om, înainte de toate.
Dacă ar fi să rezumi liceul la doar 3 cuvinte, care ar fi acelea?
Prieteni, experiențe, maturizare.
Am văzut pe un grup online al Întorsurii Buzăului câteva comentarii negative cu privire la performanțele elevilor de aici. Anumite persoane vorbeau ironic despre posibilele premii pe care le-ar lua elevii atât la competițiile sportive, cât și la probele teoretice. Tu ce crezi despre aceste aluzii, dat fiind faptul că ești un exemplu viu al performanței?
Eu una, nu acord atenție comentariilor de genul. În loc să facem aluzii la succesul altora, ar trebui să ne concentrăm pe propriul drum și propriile realizări. Ar trebui să fim mândri de cei care reușesc să se remarce, atât local, cat si național sau internațional. Chiar dacă învățământul întorsurean este de calitate, nu putem ignora faptul că, din cauza poziționării geografice și a acestei aparente izolări,nu ducem lipsă de oportunități mai diverse. Evident că este loc de mai bine, dar observ eforturile făcute de anumiți oameni de a oferi elevilor mai mult, iar cei care „reușesc”, în ciuda a tot, merită cel puțin recunoștință.
La nivel personal, nu mă deranjează ironiile ce mi-ar putea fi adresate. Eu sunt destul de împăcată și mulțumită cu ce am realizat și am o părere destul de bună despre mine, încât îmi permit să le accept zâmbind. Nu trebuie să se bucure alții pentru mine, mă bucur eu. Totuși, pentru cei care se simt descurajați: continuați să faceți ce faceți! Faceți ce vă doriți cu pasiune și nu vă opriți să ascultați sfaturile persoanelor de la care n-ati cerut sfaturi! Deși uneori doar unii elevi ajung să fie recunoscuți pentru performanțe, eu le transmit felicitări tuturor care încearcă să devină mai buni pentru că toți contăm, iar efortul, de orice fel, trebuie recunoscut.
Iulia, mi-a făcut o deosebită plăcere să discut cu tine. Mă bucur enorm că ai reușit să duci performanța întorsureană la nivel județean și sper să ne auzim cu bine și cu tot mai multe reușite. Succes la facultate și mult curaj în continuare!
Cea mai obiectivă caracterizare a unui elev poate fi oferită doar de un profesor. Așadar, doamna profesoară de matematică Rodica Bărbuș o descrie pe Iulia ca fiind „Un chip blând și luminos în spatele căruia este un munte de putere de muncă, tenacitate, inteligență de multe tipuri, nu doar logico-matematică, seriozitate, bun simț, empatie, modestie, umor (atunci când este cazul). Ceea ce mi-a plăcut mult la Iulia, ca elevă, este faptul că punea întrebări punctuale și clare acolo unde nu înțelegea ceva. Îi doresc mult succes în continuare. Să aibă parte de tot ce e frumos, bun și adevărat, în carieră și în viață!”.
Nedorind să treacă pe lângă noi realizările deosebite ale celorlalți elevi, am întrebat-o pe doamna Bărbuș dacă se aștepta la aceste rezultate excepționale și ce emoții trăiește profesorul când elevii lui se află în examen. Răspunsul este pe măsură: “Rezultatele sunt ale elevilor. Noi, profesorii, doar îi ghidăm, îi incurajăm când este cazul, le oferim sprijin, îi mai și dojenim (când uită scopul principal al venirii lor la școală). Pentru mine, și pentru toți profesorii de la Liceul Teoretic Mircea Eliade, faptul că pe primele patru poziții (în clasamentul județean) sunt elevi îndrumați de noi este un motiv de bucurie, mândrie și satisfacție, în același timp. Asta arată că munca noastră a dat rezultate.În opinia mea, da, profesorul trece prin emoțiile bacului în fiecare an. În fiecare an, îi aștept după proba de matematică la poarta liceului, cu speranța că vor ieși zâmbind și că vor spune este bine. Mă bucur că și în acest an a fost bine și sper ca ei, prin munca și ideile lor, să schimbe câte ceva în lumea în care trăim.”.
Și noi sperăm același lucru și avem încredere deplină în tânăra generație de absolvenți ai Liceului Teoretic „Mircea Eliade”. Îi așteptăm cu mai multe reușite tot aici, acasă, și le dorim să ducă numele meleagurilor întorsurene cât mai departe, în cariera lor!
Adelina GHERASIM
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail