Volumul „Educaţia la Centenar. Idei, Instituţii. Personalităţi”, coordonat de Steliana Toma, Liliana Romaniuc, Ioan Neacşu şi Laurenţiu Şoitu, o retrospectivă analitică a sistemului de învăţământ românesc sub influenţa evenimentelor istorice naţionale şi europene din ultima sută de ani, a fost lansat vineri la Academia Română.
Volumul, apărut la editura Polirom, este alcătuit prin contribuţia a 61 de cadre didactice din mediul academic şi specialişti din diverse domenii, printre aceştia numărându-se academicienii Ioan-Aurel Pop, Bogdan C. Simionescu, Dumitru Radu Popescu, Viorel Barbu, Alexandru Surdu, dr. Constantin Bălăceanu-Stolnici.
Steliana Toma, unul dintre coordonatori, a precizat că volumul vorbeşte deopotrivă despre trecut, despre prezent şi despre viitor.
„Astăzi, gândul ne poartă pe toţi la marii dascăli care au făcut posibilă Unirea, la cei care în anii care au trecut de la 1 decembrie 1918 au pus totul în joc pentru ca această ţară să aibă oameni cu carte, oameni luminaţi. Menirea educaţiei este să schimbe şi să se transforme ea însăşi în omul care este fiecare dintre noi. Educaţia are totdeauna o imensă încărcătură axiologică, emoţională, ştiinţifică, profesională, artistică, culturală, socială”, a mai spus Steliana Toma.
Academicianul Bogdan C. Simionescu, vicepreşedinte al Academiei Române, a afirmat că materialul pe care l-a inclus în volum „este un material critic”.
„Dacă vă uitaţi la limbajul şi la vocabularul nostru, el a devenit din ce în ce mai sărac în ultimii 30 de ani. Sunt cuvinte care practic au dispărut – patriotism, naţiune, demnitate, cinste, muncă. (…) Toate aceste cuvinte însemnau ceva care era foarte serios, aveau în spate multe lucruri care sunt adevărate, şi drepte, şi bune, şi pe care trebuie să le aibă fiecare naţiune”, a declarat acad. Bogdan C. Simionescu.
Potrivit prezentării volumului, autorii au dorit să evidenţieze în acest volum principiile şi valorile ce au constituit repere pentru învăţământul românesc de-a lungul unui secol de istorie modernă şi să ofere explicaţii privind provocările cu care acesta se confruntă în prezent.
„Cred că ar trebui să reconsiderăm învăţământul în acest moment, ar trebui să nu mai umilim învăţătorul, profesorul de gimnaziu, profesorul de liceu, ar trebui să încurajăm şcoala, cultura, ar trebui să ascultăm elitele, să le încurajăm, pentru că le-am negat. Gura mare şi scandalul au potolit oamenii de cultură, pentru că nu vor să fie murdăriţi şi atunci nu se mai bagă, iar o ţară fără elite nu are niciun fel de viitor”, a mai spus academicianul Simionescu.
Părintele profesor Nicolae Dascălu a apreciat că volumul „Educaţia la Centenar. Idei, Instituţii. Personalităţi” poate fi „un proiect care pune bazele unei relaţii de viitor”.
„Va fi o provocare pentru cei care îl vor citi (…) Cred că volumul acesta va fi o bază de la care se poate construi, fie în armonie cu ceea ce se întâmplă aici, fie în dialog. Avem nevoie de cultura dialogului, avem nevoie de o gândire critică, de o gândire în care, de fapt, să îmbinăm ceea ce reprezintă tradiţia statornică şi tradiţia dinamică”, a afirmat părintele Nicolae Dascălu.
La eveniment au fost prezenţi şi prof. Romiţă Iucu, prorector al Universităţii din Bucureşti, scriitorul Răsvan Popescu, precum şi doi dintre coordonatori – Steliana Toma şi Laurenţiu Şoitu.
AGERPRES
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail