Învățare prin joc și experimente, vara aceasta, în 37 de județe, printre care și Covasna, în cadrul atelierelor de vară Șotron. 6000 de copii au participat la ediția actuală.
Asociația OvidiuRo a anunțat ieri încheierea Atelierelor de Vară Șotron 2019, cu cele mai bune rezultate de până acum: 1200 de profesori de învățământ preșcolar au organizat vara aceasta 480 de Ateliere de Vară, în 37 de județe. 6000 de copii au participat în lunile iulie și august, timp de 2 săptămâni, la Ateliere. Atelierele sunt un modul educațional organizat an de an de OvidiuRo, începând cu 2001, pe perioada vacanței de vară, cu scopul de a le oferi copiilor din comunități defavorizate experiențe de învățare prin joc, explorare și colaborare; activitățile sunt organizate voluntar de profesori, iar trainingurile și materialele educaționale sunt puse la dispoziție de OvidiuRo. Proiectul a fost implementat cu suportul Grupului Fildas-Catena, Raiffeisen Bank și GlaxoSmithKline România, au transmis reprezentanții OvidiuRo.
Potrivit aceleiași surse, în județul Covasna, două Ateliere Șotron susținute de 5 profesori – voluntari din județ – au avut anul acesta loc în lunile iulie și august, cu un total de 30 de copii participanți- majoritatea din medii rurale și urbane defavorizate. Proiectul a fost organizat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Covasna. Conform reprezentanților Asociației, Atelierele din județul nostru s-au derulat la Moacșa și în orașul-stațiune Covasna.
„Tema Atelierelor din acest an a fost Lumea vie – plante și animale, iar în fiecare zi copiii și profesorii au explorat prin activități integrate ceea ce ne înconjoară, de la firul ierbii până la stele. În ateliere s-au aplicat multe elemente din noul curriculum pentru educație timpurie, recent aprobat. Obiectivul Atelierelor a fost acela de a crea o comunitate de învățare, cu scopul de a dezvolta autonomia în învățare a copiilor, de a încuraja cooperarea, de a aprofunda cunoștințe și, de asemenea, pentru a le deschide poarta spre cunoaștere acelor copii care nu au alte experiențe de învățare pe timpul verii.”- au informat reprezentanții OvidiuRo.
Aceeași sursă a precizat că activitățile din cadrul Atelierelor au fost susținute cu materiale educaționale puse la dispoziție de OvidiuRo (de la numeroase cărți ilustrate de ficțiune sau non-ficțiune la hărți, lupe, magneți, kituri de germinare și de igienă sau cărți pentru copii, acasă), materiale ce au rămas în grădinițe și vor fi folosite de copii, în noul an școlar. De asemenea, profesorii au participat la cel puțin unul din trainingurile regionale, județene sau locale dedicate Atelierelor, susținute de trainerii și profesorii-formatori OvidiuRo în lunile iunie și iulie.
„Vara aceasta am avut o participare-record la Ateliere, față de anii trecuți. Practic, numărul educatoarelor care au susținut un Atelier s-a dublat. Este pentru noi un semn evident că schimbarea începe să vină, din interior: profesorii simt ei înșiși nevoia de a aduce metode interactive de învățare în activitățile la grupă, vor să atragă resurse noi și de calitate, mai ales în grădinițe defavorizate și sunt deschiși să schimbe semnificativ felul în care s-au raportat până acum la copii, în activitățile zilnice. De exemplu, eliberarea sălii de grupă (crearea unui spațiu aerisit, ordonat, adecvat nevoilor de învățare ale copiilor mici, personalizat pentru fiecare grup de copii – vs. sala de grupă tradițională, aglomerată, cu multe decorațiuni inutile) a fost una din condițiile de participare la Ateliere și o provocare pentru profesori. Au făcut însă această schimbare și – sperăm noi – ca și din toamnă, cele câteva sute de săli să rămână acel spațiu de învățare structurat, centrat pe copil, care facilitează dezvoltarea unei comunități de învățare. Și astfel, cu pași mici, alături de mulți profesori, vom putea asigura educație timpurie de calitate – mai ales acolo unde este cea mai mare nevoie, în zonele defavorizate.” – a declarat Maria Gheorghiu, Cofondator OvidiuRo.
Conform reprezentanților Asociației, Anul acesta, Atelierelor li s-a adăugat un modul de științe și experimente- Povești de Vară sub Lupă, o continuare a proiectului lansat în 2018de OvidiuRo cu susținerea Raiffeisen Bank – Povești sub Lupă; ca și ediția anterioară, și anul acesta proiectul s-a bucurat de un impact major, aducând numeroase cărți și resurse centrate pe experimente sau matematică în grădinițe defavorizate și formând profesori în activități de predare prin STEM (STEM fiind un curriculum bazat pe ideea de educare a copiilor cu ajutorul a patru discipline diferite: știință, tehnologie, inginerie și matematică – într-o abordare interdisciplinară și aplicată.)
Conform sursei citate, fiecare Atelier s-a desfășurat pe parcursul a 12 zile, timp de minim 3 ore, zilnic, în perioada iulie – august 2019; Atelierul a început cu Ziua 0, când copiii și părinții lor luau contact pentru prima dată cu modulul. Au urmat 10 zile consecutive(de luni până vineri) de activități tematice la grădiniță pentru ca, la final, în ziua 12, să aibă loc festivitatea de încheiere a Atelierului, din nou cu participarea părinților.
OvidiuRo, în județul Covasna – un traseu fructuos
Conform reprezentanților Asociației, toamna trecută, în parteneriat cu IȘJ Covasna, OvidiuRo a implementat la nivel județean programul național de încurajare a lecturii în grădinițe – Fiecare copil merită o poveste – în cadrul căruia 10 grădinițe din cele mai defavorizate comunități din județ au fost utilate cu centre de bibliotecă (GrădiBiblioteci), iar 800 de copiii din mediul rural din județ au primit Prima Carte pentru acasă; de asemenea, mai multe sesiuni de formare pentru profesorii din județ au avut loc la sfântu Gheorghe, în luna octombrie 2018.
„Intervențiile OvidiuRo pentru creșterea calității educației preșcolare în județul Covasna au început în anul 2010 cu programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță în comuna Vâlcele și în Întorsura Buzăului (Floroaia Mică). În anul 2016, OvidiuRo a susținut, în colaborare cu ISJ Covasna și cu celelalte instituții județene, sesiuni de informare la care au participat directorii de școală, primarii și asistenții sociali din județ, cu scopul diseminării precedurilor de implementare a Legii nr. 248/2015 – Legea Fiecare Copil în Grădiniță. OvidiuRo a continuat cu proiecte de citit interactiv în grădinițele rurale defavorizate, cu numeroase sesiuni de training cu profesorii organizate cu susținerea ISJ Covasna, precum și cu proiecte de încurajare a accesului copiilor la grădiniță în comunități sărace din județ: Șotron Doi, Ateliere de Vară Șotron și Grantul Hai la grădiniță, 2017-2018, în Boroșneu Mare. În anul 2018 au beneficiat de proiectul Povești sub Lupă (amenajarea de centre de lectură și științe) grădinița din Araci și din Moacșa și au primit centre de bibliotecă grădinițe din: Barcani, Boroșneu Mare (sat Leeț), Covasna și Sfântu Gheorghe. Pentru grădinița nouă din Araci, OvidiuRo a mobilizat donatori din mediul privat pentru mobilier si pentru resurse educaționale.”- au transmis reprezentanții Asociației.
Din activitățile OvidiuRo
Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești.
Începând cu anul 2010, OvidiuRo a implementat, în parteneriat cu Ministerul Educației, programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță (FCG). Programul încuraja accesul și prezența la grădiniță a copiilor din familii defavorizate printr-un set de intervenții având ca mecanism central tichetul social pentru grădiniță, în valoare de 50 de lei/lună, condiționat de prezența zilnică. La finalul anului 2015, eficacitatea programului pilot a determinat Parlamentul României să extindă mecanismul (stimulentul educațional) la nivel național, prin Legea nr. 248/2015.
„Odată cu intrarea în vigoare a Legii Fiecare Copil în Grădiniță, în februarie 2016, OvidiuRo a continuat să fie prezent la firul ierbii, în cele mai sărace comunități, unde una din cele mai întâlnite probleme identificate a fost lipsa cărților și a resurselor educaționale de calitate din grădinițele rurale. ”- au transmis reprezentanții Asociației, care au arătat că au urmat așadar o serie de proiecte în acest sens: caravane de citit (Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016, Caravana Poftă de Carte 2017, Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018), Ateliere de Vară sau centre de lectură și științe Povești sub Lupă, toate susținute de formări pentru profesorii – voluntari participanți la proiecte.
În septembrie 2018, OvidiuRo a lansat Fiecare copil merită o poveste– un program pilot de stimulare a lecturii în grădinițe și acasă și de dezvoltare a vocabularului, ce aduce o serie de intervenții deja testate și care s-au dovedit a fi necesare și de impact, astfel încât copiii din medii rurale și urbane defavorizate să aibă șansa unui start corect la școală: (1) 500 de centre de bibliotecă adaptate vârstei preșcolare (2) formarea unui număr de 35.000 de profesori în metode de dezvoltare a comunicării orale și a premiselor citirii și scrierii folosind cărți ilustrate, inclusiv un kit pentru fiecare profesor și (3) distribuirea a 100.000 de cărți ilustrate pentru copiii din mediul rural, prin proiectul „Prima mea Carte”. Programul va ajunge, până la finalul lui 2019, în fiecare dintre județele țării, au menționat reprezentanții OvidiuRo.
Ana Ciorici COSTACHE
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail